سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدل‏های برتر و نازل حجاب(1)

ارسال‌کننده : گل دختر در : 86/8/26 3:11 عصر

کتابخانه و پژوهشگاه حضرت معصومه( سلام الله علیها)اطراف حوض با باغچه های کوچکی احاطه شده. آن را که دور بزنی به ساختمان کتابخانه و پژوهشگاه جامعه‏الزهرا می‏رسی. زیر‏زمین این ساختمان واحد پاسخ به سوالات است. پر از رساله‏های مراجع و فرم‏های سوال و جواب و پاسخگو. طبقه همکف سالن شهید صدوقی است، مخصوص برنامه‏ها. طبقه دوم قسمت مخزن،مدیریت کتابخانه ونوارخانه است،طبقه سوم سالن مطالعه، سایت کامپیوتر، نشریات و کتب مرجع. و طبقه چهارم پژوهشگاه. همین یک ساختمان کفایت می‏کند که تا آخر عمر غرق تحقیق و دانش‏اندوزی باشی و بفهمی هیچ نفهمیدی!
قسمت نشریات که با حساب سرانگشتی من آخرین شماره از حدود 60 نشریه در حیطه علوم‏انسانی را داراست، بیش از سایر قسمت‏ها توجهم را جلب کرده. مخصوصا نشریاتی مثل سیاحت غرب که در هیچ دکه روزنامه فروشی یافت می‏نشود ( آنم آرزوست!)
چندی پیش در فصلنامه بانوان شیعه مقاله‏ای دیدم با عنوان « رویکردی قرآنی به گونه ها و مدلهای برتر و نازل حجاب » پس از مطالعه، به نیت وبلاگ یک کپی از آن تهیه کردم.
ان‏شاالله برآنم که قسمت‏های اصلی مقاله را به اضافه حاشیه‏هایی تراویده از ذهنم در چندین قسمت اینجا درج‏کنم. عمده مقاله، بحث‏هایی در مورد انواع حجاب و استدلالات قرآنی آن است که می توان آنرا به خوبی به موضوعات به روزتری نظیر حجاب اینترنتی، چادر ملی و ... مرتبط ساخت.
نویسنده مقاله خانم فروغ نیلچی زاده کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی، مدرس حوزه و دانشگاه و رئیس گروه پژوهشی دختران و زنان جوان در سازمان ملی جوانان می‏باشند.
برای شروع بد نیست که نگاهی به چکیده مقاله داشته باشیم.

رویکردی قرآنی به گونه ها و مدل های برتر و نازل حجاب
حجاب قرآنی دارای ابعاد و شاخص های پنج گانه است: حجاب نگاه، حجاب گفتار، حجاب رفتار، حجاب فیزیکی بدن و حجاب قلب. حال آنکه بنابر باور غلط، حجاب صرفا به پوشش فیزیکی بدن اطلاق می‏شود. هر گاه چهار بعد اولیه در حداقل مورد نظر شریعت ناب و در حد یک هنجار اجتماعی رعایت شود، به حجاب نازل دست یافته‏ایم و هرگاه ابعاد پنج‏گانه به نحوی فراگیر و یکپارچه با مشخصات تمام و کمال قرآنی جامه عمل بپوشد، برترین نوع پوشیدگی رخ می‏نماید و جامعه به ارزش‏ها و کرامت‏های انسانی‏اش نزدیک شده‏است. «جلباب» حجاب برتر و «خمار» حجاب نازل است که متناسب با ریشه‏های تمدنی هر عصر جغرافیایی در جهان اسلام به اشکالی زیبا و متنوع تجلی کرده‏است. 




کلمات کلیدی :

الکسا