سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرستوهای سفید

ارسال‌کننده : در : 86/9/28 11:43 عصر


لبّیک اللّهم لبّیک....
این روزها حال و هوای خاصی بین مسلمانان ایجاد شده؛ تلویزیون مدام مشعر و منی و عرفات را نشان می‏دهد؛ نگین سیاهی در رکاب سفید حجاج جا خوش‏کرده‏است . مرتب با زوّار مصاحبه می‏کنند و احساسشان را جویا می‏شوند ( کلیشه‏ای‏ترین سوال! چه احساسی دارید؟؛ انگار این پرسش جزءلاینفک مصاحبه‏ها شده !) اطراف ما هم، چه در جامعة‏الزهرا و چه در میان دوستان این شور و شوق از جنس دیگری‏ست ، از جنس روحانی و معینه‏ی‏کاروان ، همان‏ها که با جان و دل به حاجیان کمک می‏کنند تا اعمالشان را به درستی انجام‏دهند.

شاید اصطلاح معینه‏ی‏کاروان کلا خودش 8 ، 9 سالی باشد که رایج شده است. سازمان حج و زیارت همراه با بعضی کاروان‏ها (از جمله : عمره های دانش‏آموزی و دانش‏جویی و کاروان‏هایی که تعداد بانوان بیش از 120 نفر باشد) خانوم‏های طلبه و متخصصی را همراه می‏کند که علاوه بر پاسخگویی به سوالات شرعی، فرهنگی، اعتقادی و ... بر انجام اعمال زائران نیز نظارت داشته‏باشند؛ شاید بتوان گفت همه‏ی وظایف روحانی کاروان بر دوش معینه نیز هست. ( البته در حیطه ی بانوان )

اتفاقا امروز در سرویس کنار یک معینه نشسته‏بودم ؛ بنده خدا را تا خود ِ خانه به حرف گرفتم ؛ یکی از جوان‏هایشان بود . گفتم امسال شما حج مشرف نشدین؟ آهی کشید و گفت : ان شاءالله سال بعد همراه دایی‏جان می رویم! ایشان روحانی کاروانند ، اگر مَحرم همراهمان باشد بهتر است . کنجکاو شدم . شرایط ورود را جویا شدم ، می گفت باید مدرک سطح 3 حوزه داشته باشی ، حداقل سی سالت هم باشد، البته اگر همسرت روحانی کاروان باشد مدرک سطح 2 را هم قبول می‏کنند . ناراحت بودم که چرا تعداد کمی از کاروان‏ها می‏توانند معینه داشته‏باشند و برایم توضیح‏داد که نیروی متخصص و کارآماد به شدت کم است و واقعا مسئولیت سنگینی‏ست؛ باید مرتب به امور عبادی حاجیان رسیدگی کنی که مبادا عملی را اشتباه انجام‏دهند .

سر کلاس ِ صبح هم استادمان از سال پیشش تعریف می‏کرد، از این ناراضی بود که حدود 90% کاروان، افراد پیر و سالخورده بودند و چرا نباید جوانان در سنین بهتری به اعمال حج روی بیاورند (در دلم گفتم خب هنوز مستطیع نشده اند!... ولی می‏دیدیم کسانی را که آنقدر وضعشان خوب است که توهم می‏گرفتتم نکند باید سه چهار باری حج به جا بیاورند! )

---------------------------------------------
پ.ن: برای معینه شدن علاوه بر مدارکی که ذکر می‏کنند ( تقریبا هر سال شرایط‏، تغییراتی دارند) باید دو آزمون هم بدهی، یکی کتبی که منابعش اکثرا کتب فقهی‏ست و دیگری به صورت مصاحبه‏ی علمی .




کلمات کلیدی :

الکسا