سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کی داده کی گرفته

ارسال‌کننده : در : 89/1/17 10:15 عصر

مراسم عقد کنان یکی از اقوام بود، مهریه اش را که قرائت می کرد، من فقط انگشت به دهان می ماندم که فردا چطور میخواهد این را به خانمش پرداخت کند!
به مادرش گفتم ، "چی شد که زیر بار این مهریه سنگین رفتید؟"
در جوابم یک جمله گفت:" کی داده کی گرفته"!

خیلی دوست دارم بدانم منظور آقایانی که این حرف را می زنند دقیق چیست؟

نمی دانم چون زن هستم این فکر را میکنم یا کلا احساسات مردها را درک نمیکنم، که چرا وقتی وسعش را نداری زیر بار این مقدار مهریه می روی؟ مگر تیغ زیر گردنت گذاشته اند که قبول می کنی؟

وقتی در دین ما تاکید شده که مهریه را حتماً به زن بدهید و ندادن مهریه به زن و حتی قصد اینکه از ابتدا مرد نخواهد مهریه را بدهد بر اساس روایات امر مقدس ازدواج را به اندازه زنا پست خواهد کرد نباید با مساله مهریه با عنوان کی داده و کی گرفته بر خورد! (1)

از طرفی زنانی را که بیشتر از پول خونشان مهریه تعیین می کنند، وقتی ازشان می پرسم چرا اینقدر زیاد! می گویند تضمینی ست برای اینده ام!
من هنوز که هنوز این کلمه تضمین را نتوانسته ام برای خودم حل کنم...

حتما این معنا را دارد که :
ترس از این داری که مبادا مرد زندگی ات فردا به راحتی زندگی اش را رها کند و برود؟ و حالا به زور مهریه سنگین هم که شده او را سر زندگی اش نگه داری، که این احمقانه ترین دلیلی که می شود گفت، چون اگر بخواهد طلاق دهد می تواند کاری کندکه نه تنها از مهریه ات بگذری بلکه چند برابرش را هم بدهی تا از این زندگی خلاص شوی. اصلا این بیشتر شبیه اسارت است تا زندگی.

بعضی ها هم که کمی عاقلانه جواب می دهند می گویند :
"مهریه نه زیادش خوبه نه کم!تضمینی واسه ادامه ی زندگی هم نیست!اما حداقل اونقدری باشه که اگر زندگی مشترک به طلاق انجامید زن بتونه با مهریه ایی که می گیره سرمایه ایی واسه خودش داشته باشه و بدون پشتوانه مالی نباشه! "

باز هم با این جواب قانع نمی شوم، چون مهریه حق زن است، بعد از عقد و بلافاصله بعد از امضای عقدنامه حق قانونی و مسلم اوست، نه این که اگر خدایی نکرده طلاق گرفتند بشود پشتوانه مالی!

مهریه زیاد نه تنها کمکی به ثبات ازدواج نمیکند، بلکه بالاتر از آن توهینی به عشق و علاقه دو نفر و معامله عشق با پول هست. الان در ایران جلسه خواستگاری بیشتر شبیه به یک بنگاه معامله ماشین شده تا مراسمی برای وصل دو نفر! فکر میکنم در هیچ جای دنیا، رسمی به مسخرگی رسم مهریه که در ایران رواج پیدا کرده است، وجود ندارد ...

به نظر من، مهریه هدیه ایی ست از طرف مرد به زن، هر چقدر هم که دوست داشت می تواند بکند، میخواهد کوه طلا مهر کند یا یک شاخه گل سرخ. اصلا شیرینی مهریه به این است که همان لحظه تمام و کمال موقع بله گفتن از مرد بگیری نه اینکه به زور دادگاه یا موقع طلاق گرفته شود!
پینوشت........
1ـ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی الرَّجُلِ یَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ وَ لَا یَجْعَلُ فِی نَفْسِهِ أَنْ یُعْطِیَهَا مَهْرَهَا فَهُوَ زِنًا (الکافی ج:5 ص:383)




کلمات کلیدی : مهریه، محبت، اجبار، علاقه، تضمین ازدواج، اسارت، پشتوانه مالی

الکسا