سفارش تبلیغ
صبا ویژن

از دامن زن ، مرد به معراج می رود

ارسال‌کننده : گل دختر در : 85/7/10 6:27 صبح

14 خرداد 1385

سالها می گذرد حادثه ها می آید

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم

اسم خرداد که می آید ، مو به تنمان سیخ می شود که باز ایام امتحانات و شبهای بیداری . مخصوصا این 14 و 15 خرداد که دو روز تعطیل رسمی بود و بعدش حتما امتحان جان داری می گذاشتند . اما حال که دوران پرتلاطم خردادهای دبیرستانی را پشت سرگذاشته ام ، شاید نیمه خرداد از دید یک دانشجوی طلبه معنای دیگری داشته باشد .

به پاس یک دل ابری دو چشم بارانی    پر است خلوتم از یک حضور روحانی

شعری است درباره امام که در ادبیات دبیرستان داشتیم از خانوم ... ... ! ( اسمشان را خاطرم نیست )

بزرگ مردی بودند امام که دراینجا مجال ذکر آن نیست . بااینکه در سال رحلت امام 3 سال بیشتر نداشتم اما به مدد رسانه ها و کتب توانستم تا حدی با افکار و عقاید امام آشنایی پیدا کنم تا آنجا که از عروج امام به شدت متاثر می شوم و آه از نهادم برمیخزد که ای کاش امام بودند و جامعه اینگونه نبود . دیشب برای بار n ام فیلم سینمایی « از کرخه تا راین » را گذاشت . سعید نابینا بود و مراسم رحلت امام را ندید ؛ من هم بعد از سالها بینا شده ام و متوجه شدم چه روح ملکوتی داشتند امام ، روحی که جز خدا آرامگاه دیگرش نبود .

امام دیدگاه های روشن و متینی درباره زنان داشتند . دو سخن معروف ایشان که « قرآن کریم انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز » و « از دامن زن ، مرد به معراج می رود » را همه شنیده اند . شاید اگر امام بودند دیدگاه های مسئولان حکومتی در مورد زنان متعادل تر می شد . هم آنجا که عده ای میخواستند زنان را از عرصه مبارزه و سیاست و فعالیت های اجتماعی به دور کنند و هم آنجا که کسانی مثل اوریانا فالاچی وضعیت زنان را در کشور مان ، اسف بار و گرفته تلقی می کردند . چندی پیش کاربری در اینترنت بود که اصرار شدید داشت بر اینکه امام با حضور اجتماعی زنان مخالف بودند و دلیل و مدرک خود را نیز بیان داشتند . در صدد بودم که پیگیر قضیه شوم و خلاف آن را ثابت کنم اما فکر می کنم خاطره زیر کفایت می کند .

 

خانم ها باید در تمام مراحل شرکت داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین محتشمی : بعضی از آقایان از تهران و قم به امام در نجف پیام داده بودند که به هر حال ممکن است خانم هایی که در راهپیمایی ها و تظاهرات شرکت می کنند ، دستگیر شوند و هتک حرمت شوند ، و از این رو از امام خواسته بودند : شما مثلا بفرمایید که خانم ها در راهپیمایی ها شرکت کنند . اگر نظر شما به آنها برسد ، قطعا اطاعت می کنند . امام با شنیدن این پیام به شدت برآشفته و عصبانی شدند ، چون معتقد بودند مبارزه و حرکت سیاسی و اسلامی بدون حضور خانم ها قطعا ناقص است و به ثمر نمی نشیند . هر کس نیز که چنین اعتقادی ندارد اعتقادش فاسد است و انحراف و اعوجاج داد . پس از آن نیز پیام دادند :

« خانم ها دوش به دوش مردان و در کنار آقایان در تمام مراحل شرکت داشته باشند و هیچ کس حق ندارد که تفوهی ] حرف و سخنی [ نسبت به مسأله جدا کردن خانم ها از حرکت های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی داشته باشد . »

 

منبع : مهر و قهر ( گلچینی از لطافتها و صلابتها در زندگی امام خمینی (ره) ) / محمد رضا سبحانی نیا ، سعید رضا علی عسکری ، انتشارات مرکز فرهنگی شهید مدرس




کلمات کلیدی :

الکسا