سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شاید شبیه جنون

ارسال‌کننده : در : 89/12/20 11:15 عصر

دوستی دارم به اسم طیبه
دختر یک ساله‌ایی دارد به نام حنانه.
برای زندگی‌اش جنگید، برای حفظ زندگی‌اش!
اختلافات خانوادگی بین خانواده خودش و همسرش.
مادرش میخواست طلاقش را به زور از شوهرش بگیرد، ولی او همسرش را دوست داشت...

طیبه تک دختر بود، با مادرش حرف زدم، از علت کارهایش را پرسیدم، گفتم چرا نمی‌گذاری زندگی‌اش را بکند؟ طیبه زندگی‌اش را دوست دارد، همسرش را، حنانه را، خانه‌ی نقلی‌اش را...
گفت:‌ "من طیبه را می‌پرستم، دوستش دارم، این زندگی لایق دختر من نیست، این شوهر لیاقت دختر من را ندارد، ... "

گفت و گفت، از صحبت هایش معلوم بود دوست داشتن زیاد کار دستش داده!...

نمی دانم، ولی... ای‌کاش می‌فهمید این دوست داشتن نیست، این دلسوزی نیست، این چیزی جز جنون نیست...




کلمات کلیدی : زندگی، طلاق، دوست داشتن، اختلافات خانوادگی، لیاقت، دلسوزی

جبران تحمیل

ارسال‌کننده : در : 89/12/10 5:17 عصر

سؤال من، پاسخ استاد (9)
چرا در اسلام ارث مرد دو برابر زن است؟
پاسخ استاد:
علت این امر، وضع خاصى است که زن از لحاظ مهریه و نفقه دارد؛ امام صادق(ع) در جواب ابن‌ابى‌العوجاء که پرسید: «چرا زن که از مرد ناتوانتر است باید یک سهم ببرد و مرد که تواناتر است دو سهم ببرد؟» فرمود: «براى این است که اسلام سربازى (جهاد) را از عهده زن برداشته و به علاوه مهریه و نفقه را به نفع او بر مرد لازم شمرده است و ... از این رو سهم زن در ارث از مرد کمتر شده است.»
اسلام مهریه و نفقه را امورى لازم و مؤثر در استحکام زناشویى و تأمین آسایش خانوادگى و ایجاد وحدت میان زن و شوهر مى‏داند. از نظر اسلام الغاء نفقه موجب تزلزل اساس خانواده است. زن به طور طبیعی، سختی‌های زیادی در تولید نسل (حاملگی، زایمان، پرورش کودک) متحمل می‌شود که مرد از همه آنها آزاد است و می‌تواند به راحتی تحصیل ثروت کند. در تمام طول این دوران، محبت و کمک به زن و تأمین هزینه او از سوی همسرش به شدت مورد نیاز زن است. در شرایط عادی نیز، کمتر بودن قدرت بدنی زن نسبت به مرد باعث تواناتر و موفق‌تر بودن مردان در کسب درآمد می‌شود و نقش نان‌آوری مرد، مناسب قدرت جسمی و روحی اوست. در نتیجه مهریه و نفقه لازم است و قهراً از این نظر تحمیلی بر مرد می‌شود. اسلام مى‏خواهد این تحمیل از طریق ارث جبران بشود و براى مرد دو برابر زن، سهم الارث قرار داده است. پس مهریه و نفقه، سهم الارث زن را تنزل داده است.(1)

درنگ:
1. ارثی که مرد می‌برد نیز خرج خانواده و زن و فرزندش می‌شود.
2. ارثی که زن می‌برد مال خود اوست و می‌تواند هر طور می‌خواهد صرف کند.
3. شاید پرسیده شود چرا مهریه و نفقه حذف و در عوض ارث به طور مساوی تقسیم نمی‌شود؟
اولا ارث جبران محبت و علقه ناشی از تامین نفقه را نمی‌کند و اثر معنوی آن را ندارد.
ثانیا ارث مقدار و زمان خاصی ندارد که زن بتواند برای تامین زندگی روی آن حساب کند. به این معنی که شاید برای کسی اصلا ارث‌گذاری وجود نداشته باشد و یا در سنین پیری ارث به وی برسد و یا مقدار آن بسیار کم باشد. در این صورت یا ارثی در کار نیست و یا موقع نیاز زن به وی نمی‌رسد و یا کافی نیست. ارث با چنین شرایطی نمی‌تواند به تنهایی اتکای تامین زندگی شود.
ثالثا اگر هم زن بخواهد برای جبران چنین کاستی‌هایی در ارث، همانند مرد کار کند به دلایلی که استاد یادآور شدند، به اندازه مرد موفق به کسب درآمد نخواهد شد.
نهایتا سیستم پیشنهادی اسلام به سود زن و مطابق با شرایط زیستی زن ومرد است.
4. در برخی شرایط ارثی، ارث زنان از مردان بیشتر است.

پی نوشت:
1. مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، ص 234 (با تصرف و تلخیص)

نمونه‌های ارث زنان در غیر اسلام


کلمات کلیدی :

ازدواج فالوده ای

ارسال‌کننده : در : 89/12/5 10:16 عصر

مطلبی را در اینجا خواندم، داستان دو زن!
یکبار مردی را در مقابل زنی به تصویر می کشد که زن پایند به اصول شرعی نیست و در دیدارهای آشنایی با مرد از و تقاضای بوسه می کند!
با دیگر مردی را در مقابل زنی به تصویر می کشد که زن در سوالات جلسه خواستگاری خود از مستحبات و تعداد رکعات نوافل مرد می پرسد!

خیلی وقت است ذهنم درگیر این موضوع است، اینکه خیلی از دخترها و پسرهای جوان میخواهند بهترین را انتخاب کنند و ملاک هایی را برای خود قرار می دهند ولی چون روش را بد انتخاب میکنندشکست می خورند.

یکی را می شناختم خیلی دقت می کرد همسرش کاملا مذهبی و فرد معتقدی باشد، چندماه پیش ازدواج کرد. از روی کنجکاوی از سوالات جلسات خواستگاری ش پرسیدم!
او هم جواب داد: چه دعاهایی را بیشتر دوست دارد؟اگر نمازش به علتی قضا شود چه حسی به او دست می دهد؟ اگر منکری در جامعه رخ دهد عکس العملش چیست؟ چقدر به رفتن نماز جمعه اهمیت می دهد، مرجع تقلیدش کیست و....
کلی از این سوالات برای من ردیف کرد، فقط دعا میکردم انتخابش درست باشد و چند ماه دیگر کارشان به جاهای باریک نکشد!
نمی دانم با این سوالات چه چیزی برابش ثابت میشد! خیلی ها هم در وهله ی اول گیر ظواهر هستن! و یا حرفهایی که از روی احساسات تحویل یکدیگر می دهند...

گاهی هم قضیه اینقدر لیلی و مجنونی پیش می رود که عقل شان از کار می افتد، اکثر این ازدواج ها خوشی اش برای شش ماه اول است و کم کم اختلافات اساسی خودش را نشان میدهد...

البته حرف من این نیست که زن و مرد اصلا هیچ اختلافی در سلایق و عقاید نداشته باشند! به قول روانشناسی می گفت تفاهم یعنی تحمل تمام تفاوت ها، نه اینکه وقتی دیدند هر دو سیب قرمز را دوست دارند و از فلان تیپ خوش شان می آید بشود تفاهم!
ولی اصل اینجاست، تفاوت طوری نباشد که هر یک دو روی یک سکه باشند! یکی کاملا معتقد و حساس به کوچکترین حرکت های همسرش، ولی در مقابل دیگری هیچ اصولی را قبول ندارد و پایبند به هیچ خطی در زندگی اش نیست! مطمئنا این دو نفر هیچ وقت آب شان در یک جوب نمی رود...

این قضیه بالا پایین زیاد دارد، و جای حرف زیاد... خیلی دوست دارم نظرات و تجربیات شما را هم بشنوم...




کلمات کلیدی : خواستگاری، ملاک ازدواج، تفاهم، ازدواج موفق، ظاهر، اصول

حجاب در تونس

ارسال‌کننده : گل دختر در : 89/11/16 10:49 عصر

این رئیس جمهور فرارى تونس،... سالها با شدت و حدت بر مردم حکومت کرد؛ علیه مصالح مردم، از جمله علیه دین. در تونس که یک کشور مسلمان و داراى سابقه‌ى طولانىِ اسلامى است و در فرهنگ اسلامى مفاخرى از تونس برخاسته‌اند،...حجاب رسماً ممنوع بود. خب، این مردم یک انگیزه‌ى مهمشان اسلام‌خواهى است. لذا دیدید بمجرد اینکه این خائن از کشورش فرار کرد و اوضاع به هم ریخت، دخترهاى دانشجو با حجاب رفتند دانشگاه. این نشان‌دهنده‌ى انگیزه‌ى عمیق اسلامى است؛ این را تحلیلگران غربى میخواهند کتمان کنند، مخفى نگه دارند.

مقام معظم رهبری، 15/11/1389

از وبلاگ حق من حجاب(+)

متن کامل خطبه(+)




کلمات کلیدی : حجاب، تونس

تیراندازی بانوان، دفاع شجاعانه عفیفانه

ارسال‌کننده : گل دختر در : 89/11/9 4:47 عصر

اصلا قبل از آنکه این خبر و توصیه های آیت الله حائری شیرازی را درباره تیراندازی بانوان بخوانم خودم هم به همین نتیجه رسیده بودم! جهاد که بر زنان واجب نیست (الحمدلله)؛ اما دفاع بر هر زن و مردی واجب است و چه دفاعی بهتر از تیراندازی؟ 

کلاس دوم دبیرستان یک درس آمادگی دفاعی داشتیم. چند بخشش که مقدمات بود و لزوم آمادگی. حافظه ام می گوید روش های شناسایی انواع بمب های شیمیایی و شناخت عوارض آنها و آشنایی با اسلحه هم داشت. من که به شخصه بیشتر کنجاوی ام مربوط به اسلحه می شد. خب تا حالا تفنگ واقعی ندیده بودم!

روزی بردنمان یک مدرسه دیگر. گفتند اینجا قرار است آمادگی دفاعی را عملا یادتان بدهیم. نصف آموزش که فقط به از جلو نظام و صف بندی گذشت. بعدش سی نفر سی نفر چپاندمان داخل یک اتاق و گفتند حالا می خواهیم روش بستن و باز کردن اسلحه ( در همین حد اسمش را یادم هست!) را یادتان بدهیم. یک ساعتی هم ما زل زدیم به خانوم معلم و او باز می کرد و می بست. بعد گفتند حالا نوبت خودتان هست. بچه ها عین ندید بدید ها ریختند سر اسلحه، بازش کردند؛ اما طبعا نتوانستند دوباره آنرا ببندند. من هم فقط محض تبرک توانستم مثل ضریح لمسش کنم!

البته سال های دیگر، مدرسه های دیگر بودند که میدان تیر برده بودنشان. نمی  دانم به هر کدامشان نفری چند تیر رسیده بود؛ اما باز هم بهتر از شرایط ما بود.

چند وقت پیش داشتم کتاب آمادگی دفاعی خواهرم را نگاه می کردم. سوم راهنمایی هست. گفت امسال به صورت آزمایشی برایشان درس آمادگی دفاعی گذاشته اند. نکته مهمش اینکه کتاب آمادگی دفاعی دخترها و پسرها را جدا کرده بودند. درست است که جنس دفاع و جنگ برای زن و مرد فرق می کند؛ اما به نظرم از آموزش تیراندازی اش نباید چیزی کم گذاشت. به همان دلیلی که آیت الله حائری شیرازی در آن خبر گفته بودند:

« در تیراندازی باید از افراد صلاحیت دار استفاده شود و به آنها آموزش های لازم داده شود ؛ در این بین نیز باید از وجود بانوان محجبه در مسابقات و مسئولیت های اجرایی استفاده کنید. زنان ایران اسلامی باید مثل مردان حضوری پر قدرت در این فعالیت داشته باشند.»

« اگر عنوان شود که زنان مسلمان باید در مقابل دین و ناموس خود از سلاح استفاده کنند و این توانایی را داشته باشند ، مسلمانی با کمال هستند چون در عین حفظ عفاف می توانند شجاعت خود را نشان دهند

البته آموزش تیراندازی باید باقاعده و امکانات باشد. نه مثل من، نه مثل اولین تجربه تفنگ دست گرفتنم در دامنه کوهی نزدیک آن روستا که تفنگ را درست نگرفته بودم - نمیدانستم چطور بگیرم- و خوشحال و شادان هدف را نشانه رفتم و ماشه را کشیدم... کشیدن ماشه همان و کاشته شدن بادمجانی پای چشمم همان! 

حالا این خاطره و جیم شدن های یک هفته ای از کلاس ها به خاطر کاشت بادمجان یا از تیراندازی منزجرم کرده و تلخم می کند؛ یا می شود نقطه شروع حرفه ای ورزش تیراندازی و بعدا می خندم و می گویم اولین آشنایی مستقیم من با تفنگ عجب خاطره انگیز شد!

فعلا که مورد اولم. علی الحساب باقی بانوان بروند تیراندازی یاد بگیرند و به وقتش دشمن را نشانه بروند تا ببینم چه می شوم!




کلمات کلیدی : جنگ، تیراندازی بانوان، دفاع، آیت الله حائری شیرازی

   1   2   3      >

الکسا