• وبلاگ : گل دختر
  • يادداشت : جاي خالي عشق در حجاب
  • نظرات : 3 خصوصي ، 38 عمومي
  • آموزش پیرایش مردانه اورجینال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3      >
     
    سلام

    مشکلي که در باره حجاب وجود داره و در نوشته ي شما هم به چشم مي خوره وجود اين تفکره که : حجاب يعني چادر ! در اينکه چادر حجاب برتر است هيچ بحثي وجود ندارد ولي چرا در دانشگاهاي ما به جاي چادر اجباريست ؟ آيا حجاب فقط و فقط همان چادر است ؟
    پاسخ

    سلام. درسته حجاب برتر چادر هستش، ما هم اين رو قبول داريم. ولي حجاب صرفا خود چادر نيست.

    سلام

    بدون شك رواج مظاهر غير مذهبي پسنديده نيست بنا هم نيست با هر رفتار اجتماعي صرفا از در محبت و صفا وارد شد هرچند دين ما نيز صد توصيه اخلاقي و فرهنگي دارد و صد يك آن احكام جزائي و تعزيري اما آچه مشخص است . آنچه بعضي مثل من به آن عقيده دارند اين است كه آنچه پايه هاي اخلاقي اجتماع را سست ميكند و موجب رواج بي ديني و دين گريزي يا كنار گاشتن دستورات ديني ميشود فقط يك يا دو رفتار خاص نيست بدون شك چشمهاي ما وقتي مظاهر اين چنيني را ميپذيرد و از آن ناراحت نميشود كه درون ما مشكل داشته باشد همانطور كه وقتي سيد الشهدا به نصيحت لشكر عمر سعد ايستاد فرمود شكمهاي شما از حرام پرشده و ... با اين حساب گوش ديگر سخن حق را نميشنود

    موضوع اعتراض بر عليه بدحجابي نميتواند كه نباشد وقتي هم عده اي معترض شدند لابد روش ديگري براي تغيير اين رفتار بلد نيستند نميشود گفت چرا اينگونه اند

    بدون شك اصلاح رفتار با تظاهرات و تجمع درست نميشود اما حد اقل فايده اش نشان دادن ناراحتي است مگر مردم جز اين روش كار ديگري براي اعلام نگراني و ناراحتي خود ميتوانند بروز دهند اما اين نكته نيز درست است كه با مرگ و تحقير آدمها نميشود رفتار غلطي را اصلاح كرد

    بقيه اش به دست حاكمان است كه درست بيانديشند و درست عمل كنند و براي هر كارشان برنامه داشته باشند و برنامه هايشان را رصد كنند و اگر اثر نبخشيد آنرا اصلاح كنند و . .. . .

    + eddieneed 

    اولين مطلبي كه در اين موارد به ذهن انسان ميرسد اين است كه آيا اين گونه حركات خودجوش بوده است

    خيلي مستقيم بيان شده است
    به نظر من تجمع عليه بي حجابي و بي بند و باري به نوعي امر به معروف و نهي از منکر است که البته امربه معروف و نهي از منکري که يک مقدار دير شده است چراکه امر به معروف و نهي از منکر حقيقي اينست که قبل از اينکه شخص به وادي دوري از معروفات و نزديکي به منکرات وارد شود بايد با تربيت صحيح و آموزش و پرورش حقيقي او را به وادي خوش تعليمات ديني وارد کرد
    شعار تند در اين تجمعات پسنديده نيست و به نوعي شعار عليه تمام ساختارهاي يک نظام است چراکه اين بيمار اجتماعي امروز از درون اين نظام بيرون آمده است و در اين ساختار رشد يافته است و اصلا نوع برخورد با يک بيمار رفتار طردمنشانه نيست
    ولي نفس امربه معروف و نهي از منکر که به نوعي در اين تجمعات بروز دارد پسنديده است و فکر مي کنم که اگر شما با اين روش(تجمع و نه شعار نتد دادن)مخالف بوديد نبايد همه ي کساني که در اين تجمعات شرکت کردند را متهم به يک بعدي نگري مي کرديد که لزوما شعار تند ندادند و بلکه خواستند به نوعي امربه معروف ونهي از منکر کنند که در نظرشان اين روش در شرايط کنوني مناسب بوده است که مشکلي هم ندارد که در روش ها در جامعه اسلامي اختلاف باشد ولي اصول ثابتي را همه مي پذيريم

    فکر مي کنم که اين گفتتون که بايد عشق به حجاب بياشد و اين جايگزين حجاب اجباري شود کاملا متين است و لزوما همه کساني که حجاب دارند عاشق حجاب نيستند و درست نيست
    پاسخ

    اينقدر دست روي دست گذاشتند و فکري و عملي نکردندکه اينطور شد! وگرنه نيازي به تجمع و تظاهرات نبود. از اول ندانم کاري کردند و هيچ کدام دهان مبارک خودشان را باز نکردند که کار به اينجا کشيد. اينقدر از لحاظ مسائل فرهنگي ضعيف عمل کردند که جاي خالي اش را فرهنگ کفر و بي بندوباري پر کرد. حالا اگر بخواهند ضربتي کاري انجام دهند سنگ کوب ميکنند...
    + خطاب به ورود پسران ممنوع 
    جوانهاي ما دلشان مي خواهد که وقتي ما گفتيم امر به معروف کنيديک خنجر به دستشان بدهيم بگوييم اگر نشد بزن!
    درحاليکه اين زدن يک کار ديگري است من اصلا اين کار را از تو خواسته ام؟
    من مرحله دوم را که زباني است از تو مي خواهم. اگر همين کار انجام بگيرد و شما بتوانيد به مردم تفهيم کنيد که اگر کار خلافي ديدند بگويند :«آقا نکن» و بروند ده نفر بگويند«نکن» و بروند، اگر کسي طاقت پيدا کرد اين خلاف را دوباره انجام دهد؛ نمي تواند بکند.اينکه مي بينيد وقتي شما دوبار يا سه بار گفتيد «نکن» او عصباني مي شود و يقه شما را مي گيرد پيداست که اين ضربه شکننده است اگر شکننده نبود عصبانيت نداشت!
    سخنان رهبري در :
    در جمع اعضاي ستاد احياء امر به معروف و نهي از منکر
    + محمد 
    با سلام خدمت شما دوست عزيز
    1. ما هنوز فرق تظاهرات و راهپيمايي رو درک نکرديم.
    2. توي هر اجتماعي با هر رويکردي يک سري افراد با شعارهاي تند پيدا مي شوند. و به صرف اين نمي توان کل قضيه رو رد کرد.
    3. اين يک حرکت نمادين خوب و يکي از مصاديق امر به معروف مي تونه باشه.
    4. ما ايراني جماعت کلا منتقديم و هميشه به هر حرکتي يه نقدي داريم اما هيچ قت راهکار ارائه نميديم.
    5. اگر مثل شما بخواهيم به فعاليتهاي سياسي اجتماعي نگاه کنيم، هيچ اتفاقي و حرکتي بنايد بشه چون فايده اي نداره.
    6. اين حرکت دخلي به (به زور حجاب کردن سر مردم) نراده، بلکه يک حرکت انتقادي عليه هنجارشکنان جامعه است.
    7. هميشه ميگيم مشکلات بايد ريشه اي حل بشه اما دوست من آيا شده يک بار يه مقاله دو صفحه اي تو اين زمينه ارائه بديم تا در موردش بحث بشه.
    8. من از برخورد بد با بي حجابها در اول انقلاب باخبرم و مخالف اين حرکتها هم هستم. اما آيا رها کردن جامعه بدون هيچ ضابطه اي و سکوت در برابر هنجارشکناني که هر روز جري تر ميشوند، جايز است.
    9. مطمئن باش اگر افکار عمومي در برابر اين موارد مانند بدحجابي ها سکوت کند، افرادي که اعتقادي ندارند هر روز بيشتر به اين بحثها دامن مي زنند و کم کم حضور بدحجاب و حتي بي حجاب در جامعه عادي ميشه.

    پاسخ

    سلام. طوري صحبت مي کنيد که انگار من مخالف حجاب هستم! منم طرفدار حجابم ، ولي با اين روشي که براي حل کردن اين معضل پيش گرفته اند مخالفم! نهي از منکر هم براي خودش رسم و رسوم و مراحلي دارد، اون کسي که تظاهرات راه مياندازند و در بلند گو داد مي زنند مرگ بر بيحجاب! وجدانا چند بار تذکر لساني دادند؟! تذکر لساني با ادابش نه با توپ و تشر! رسمش اين نيست
    عوامل بدحجابي:
    1. بازگشت رسوبات فرهنگي دوران طاغوت: قرآن در اين باره مي فرمايد :"وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى" يعني مانند روزگار جاهليت اول زينتهاى خود را آشكار مكنيد. کلمه ي "جاهليت الاولي" به ما آگاهي مي دهد که يک جاهليت دومي هم داريم. اين رسوبات فکري به طور ناخودآگاه در مردم وجود دارد چرا که مدتي با فرهنگ جاهلي و طاغوتي خو گرفته اند. و در صورت عدم خودسازي دوباره سر بر ميارند.

    2. وظيفه نشناسي والدين: متاسفانه بسياري از پدر و مادرهاي امروزي هيچ توجهي به ملاک ها و روش هاي تربيتي ندارند و اصولا هيچ زحمت و رنجي رو براي تربيت فرزندانشان متحمل نمي شوند و با اين بهانه که ميخواهيم فرزندمان آزاد باشد شانه از زير مسؤليت ها خالي مي کنند. مصداق: مادران باحجاب و دختران بي حجاب که دوش به دوش هم در خيابان ها راه مي روند!

    3. تهاجم فرهنگي غرب: ما عادت کرده ايم که در تمام مسائل و مشکلات پيش آمده در جامعه، فقط يقه ي دولت و نظام را بچسبيم و همه ي تقصير ها را گردن او بندازيم.
    و حال اگر کمي منصفانه بينديشيم خواهيم ديد نقش تهاجم فرهنگي و بودجه هاي نجومي غرب براي استحاله فرهنگي جوانان بسيار برجسته و قابل تامل است.

    4. بي تفاوتي مردم: در روايتي از امام علي عليه السلام داريم «امر به معروف و نهي از منکر را ترک نکنيد؛ زيرا در آن صورت، اشرار و ستمگران بر شما مسلط خواهند شد. آن گاه هرچه دعا کنيد، دعاي شما مستجاب نخواهد شد.»
    امام خميني در ايباره مي فرمايد: :«امر به معروف و نهي از منکر از اموري است که برهمه کس واجب است. يک چيزي نيست که بر يکي واجب باشد و بر ديگري نه. همه ما مکلفيم (که) همان طور که مکلّفيم خودمان را حفظ کنيم و خارج کنيم از ظلمت به نور، مکلف هستيم ديگران را همين طور دعوت کنيم.... اگر انسان ديد معصيت خدا مي شود، بايد جلوش را بگيرد. نگذاريد معصيت خدا بشود.»

    آري اگر مردم مخصوصا مذهبي ها از همان سالهاي اول رواج بدحجابي، به وظيه خود - نهي از منکر ساده لساني - عمل مي کردند الان به چه کنم چه کنم نمي افتاديم.

    5. عدم فرهنگ سازي مسئولان: توضيح نميدم چون به اندازه کافي همه اين موضوع را توضيح مي دهند! و بقيه موارد را ناديده مي گيرند.

    .......................

    راه حل:
    هم کار سلبي، هم کار ايجابي. هم برخورد با متخلفين، هم کار فرهنگي.
    اينها دو بال يک پرنده هستند که هيچکدام به تنهايي نمي توانند ما را به پرواز برسانند.
    و کساني که با کار سلبي مخالفند را ارجاع ميدم به سخنان اخير مقام معظم رهبري در جمع فرماندهان و پرسنل نيروي انتظامي: "بايد در مقابل کج روي و عمل مفسدانه فردي، اجتماعي، و سياسي بطور قاطع برخورد شود. در برخورد با برخي افراد که تعمداً يا از روي بي توجهي چهره جامعه را از لحاظ ديني، نجابت و عفاف خارج مي کنند نيز بايد برخوردي قوي و صحيح انجام شود."
    پاسخ

    قام معظم رهبري در جمع فرماندهان و پرسنل نيروي انتظامي: "بايد در مقابل کج روي و عمل مفسدانه فردي، اجتماعي، و سياسي بطور قاطع برخورد شود. در برخورد با برخي افراد که تعمداً يا از روي بي توجهي چهره جامعه را از لحاظ ديني، نجابت و عفاف خارج مي کنند نيز بايد برخوردي قوي و صحيح انجام شود." حاشا که هنوز تعريف دقيقي از برخورد صحيح پيدا نکرديم!
    + بنده خدا 

    سلام

    كمي غيرمنصفانه و يكجانبه به اين تظاهرات انتقاد كرديد. با نظر جناب حميد و گل موافقم.

    موفق باشيد.

    پاسخ

    سلام. من اصلا اسم اين تجمع رو تظاهرات نمي ذارم!

    سلام...

    به نظرم بايد اين حركت هاي نمادين باشه تا هر چند وقتي يه تلنگري هم به افراد بي حجاب و بد حجاب باشه و هم به مسئولين...

    تا به خودمون بيايم كه اينجا مملكت اسلاميه...و هركسي با هر تيپ و ظاهري حق نداره بياد تو خيابونا...

    در كنارشم ميشه كار فرهنگي كرد و از ريشه به درمان پرداخت...

    يه درخت واسه رشدش هم بايد پاش آب ريخت و هم بايد هرسش كرد...

    اين چيزي كه شما ميگي فقط مثل آب دادن ميمونه...

    يا علي(ع)...

    پاسخ

    سلام. تظاهرات اگر براي حفظ مقدسات اسلامي و شئونات اسلامي بود بله حرف شما درست، ولي تظاهرات عليه بي حجاب ها و شعار سر دادن مرگ بر بي حجاب اصلا عاقلانه نيست!
    + آرام 

    خيلي‌ خوب گفتيد. صد افسوس، ظاهراً براي برخي‌ درک اين مساله سخت است که اگر حجاب تبديل به نماد توهين و نفرت بشود، جوانها از آن نه تنها فراري خواهند شد بلکه نسبت به آن و بقيه افراد با حجاب خصومت هم پيدا خواهند کرد. حتما شما هم اين صحنه را ديده ايد که يک دختر بچه کوچک روسري مادر بزرگش را برميدارد سرش مي‌کند چون مادربزرگش را دوست دارد و برايش نماد مهرباني است و روسري اورا هم نمادي از اين خوبي‌ها مي‌بيند و دلش مي‌خواهد شکل او باشد. خوب همين بچه وقتي‌ بزرگتر شود اگر منطقاً هم راضي‌ شود خيلي‌ راحت حجاب را قبول مي‌کند. اما اگر همين بچه وقتي‌ بزرگتر ميشود مثلا چند بار توي دبستان به او با توهين جلوي دوستانش تذکر داده شود که چرا موقع بازي‌ موهايش پيدا شده، کم کم اون احساس خوبي‌ که نسبت به حجاب دارد از بين ميرود و حالا هرچقدر هم کار فرهنگي‌ انجام بشود شايد بشود منطقش را قانع کرد اما شايد از لحاظ رواني‌ اون احساس خوب جاي خودش بر نگردد. مثل کسي‌ که يک خاطره بدي از مکاني دارد و ديگر ناخوداگاه از آنجا ميترسد.

    پاسخ

    درسته اين هم هست.
    نقد منصفانه و زيبايي بود.البته اگر گوش شنوايي باشد.
    + گل 

    سلام خسته نباشيد فكرنمي كنم درست بگي يعني يك جانبه نگاه كرديد بي حجابها چند دسته اند و هر كدام به دلايلي وبا اهداف مختلف بي حجابند در اين راهپيماي ها روي صحبت با اونهايي هست كه قصد بر هم زدن جامعه و تمسخر باحجابها رادارند اونهايي كه قصد دارند گروهي را با خود همراه كنند

    درست است كه برخي شعارهاي انها نادرست و غير منطقي است اما اصل راهپيمايي يك مطالبه عمومي راي حفظ جايگاه جامعه اسلامي و يك امر به معروف و نهي از منكر عمومي است اين تظاهرات هاي يك مطلبه عمومي از مسئولين هم مي باشد تا كمي هم به خود بيايند براي اين هم مي تواند باشد كه جايگاه حجاب را درر جامع حفظ منند تا تمسخر و بي حيايي بيحجاب ها ديگران را گوشه گير و جداي از جامعه نكند دختران كوچك امروز وقتي اين تجمعات را مي بينند مي فهمند كه بي حجابي در اين جامعه نوعي هنجار شكني و بي احترامي به دين و مقدسات است آنوقت كمتر تقليد پذير مي شود و ديرتر فريب ميخورد چون جايگاه حقيقي و شخصيت واقعي خود پي مي برد

    اما بايد شعارها منطقي و درست باشد و بايد ريشه اي كار شود ولي نبايد ديگران ساكت بنشينند تا شايد وقتي برسد كه دلسوزاني بيايند ريشه اي كار كنند

    بعيد است تا ان وقت اثري از حجاب واقعي باشد

    پاسخ

    شما از اين طرف مي گوييد بي حجاب ها با تمسخر حجاب انها را گوشه گير مي کنند، از آن طرف هم بي حجاب ها مي گويند با حجاب ها طوري رفتار مي کنند که انگار پيامبر هستند! اين فرقه راه انداختن معنايش چي مي تونه باشه؟ غير از دو دستگي ايجاد کردن و هرج و مرج هاي داخلي و بد بين شدن نسبت به نظام اسلامي و دين اسلام چيز ديگري مي تواند باشد؟ حرف من اين است که با خيلي از روش هاي بهتر از اين مي شود جواب گرفت! همه به يک دين و يک خدا اعتقاد داريم، يکي متوجه يک مسئله ايي نيست و ديگر هست...

    طرزفكر منطقي به حجاب طرز فكر شماست

     <      1   2   3      >