استاد بها الدين خرمشاهي (قرآن پژوه معاصر):
الان بعضي هاي مي گويند كه احكام قرآن خشن است و با حقوق بشر تعارض دارد. اين بحثي است كه حقوقدانان بايد پيش ببرند .اما بعضي وقت ها ما خودمان كار را سخت مي كنيم . در قرآن چنين سختي ها نيست مثلا حكم زنا كه دو آيه در قرآن است و گفته شده است كه وقتي كه عمل ناشايستي پيش آورد او را نگاه داريد، يكسال در خانه اش تا بيرون نيايد ، حكم خداوند در سوره نور در آيه دوم به ميان مي آيد كه به زاني و زانيه يكصد تازيانه بزنيد ، همان طور كه محقق داماد مقاله مهم و مفصلي در روزنامه اطلاعات نوشتند ،سنگسار درباره اهل كتاب اجرا شده اگر اجرا شده باشد و آن هم براي اينكه آمدند به پيامبر گفتند دو يهودي مرتكب زنا شدند و پيامبر فرمودند به كتاب خودشان با آنها رفتار كنيد و مي دانيد كه حكم سنگسار در كتاب مقدس آمده و اجرا مي شده است، الان يهوديان معاصر اجرا نمي كنند، درحاليکه در اصل ما نبايد اجرا كنيم چون در قرآن ما نيامده است و قرآن در اين زمينه ساكت نيست و در قرآن حكم صد تازيانه است و اين غير از سنگسار است و روا نيست . ما بايد آبرو و عزت دين خدا و آخرين دين الهي را رعايت كنيم . اگر غيرتي مي خواهيم به خرج بدهيم بايد جانب قرآن باشد. خيلي از علماي ما اجراي حدود را تا حكومت معصوم قابل اجرا نمي دانند. اين را بسياري از علما مي گو يند فرضا اگر حكمي از احكام را اجرا نكنيم به خاطر اينكه كليت اسلام زير سوال مي رود ، اين را در دو كفه ترازو بگذاريم ببينيم كدام را رعايت كنيم بهتر است . فكر كنم همه به فكر فرو مي روند كه حكم سنگسار را نه تنها در قرآن نداريم، بلكه احكام گفته شده اي داريم ، در قرآن گفته شده زنا كاران بايد با زنا كارن ازدواج كنند ، خب اگر اينها سنگسار شده بودند، نمي توانستند با هم ازدواج كنند ، يا اينكه اگر كنيزي زنا كند حكمش نصف بانوي آزاد است، خب اگر حكم بانوي آزاد سنگسار باشد كه نصف سنگسار نداريم. ببينيد چه دلايل عقل پسندي است خواهش مي كنم كساني كه با اين موافق نيستند ، قدري انديشه كنند من از سر دلسوزي و يك عمر قرآن پژوهي اين حرف را مي زنم .
کل مطلب را در لينک ذيل مي توانيد بخوانيد:
http://mizankhabar.net/index.php