• وبلاگ : گل دختر
  • يادداشت : متن باز، فکر باز، مکر باز
  • نظرات : 1 خصوصي ، 29 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + et 
    لطفا ايميل ها را پاسخ بديد
    با تشکر
    سلام. خوشحال ميشم اگر با هم تبادل لينک داشته باشيم. لطفا سايت من رو ببينيد و اگر مايل بوديد توي سايتم (www.chaparsoft.com)برام پيغام بگذاريد تا تبادل لينک کنيم

    سلام وبلاگ جالبي دارين به مام سر بزنيد يا علي

    مكه پرشور و شعف . كعبه مي گيرد شرف

    قبله را قبله نما. آمده مير نجف

    ميلاد امير مومنان و روز پدر مبارك

    سلام. مطالبت واقعا قشنگ بودن . اين صميمانه دارم ميگم. تصميم گرفتم توي وبم لينكت كنم شايد كه باعث...

    خوشال ميشم بهم سر بزنيد

    موفق باشيد...

    + محمد 
    پيشنهاد دوستي
    + عطارد 

    اي‌ خداوند! به‌ علماي‌ ما مسووليت
    و به‌ عوام‌ ما علم‌ و به‌ مومنان‌ ما روشنايي‌
    و به‌ روشنفكران‌ ما ايمان‌ و به‌ متعصبين‌ ما فهم‌
    و به‌ فهميدگان‌ ما تعصب‌ و به‌ زنان‌ ما شعور و به‌ مردان‌ ما شرف‌
    و به‌ پيروان‌ ما آگاهي‌ و به‌ جوانان‌ ما اصالت‌
    و به‌ اساتيد ما عقيده‌ و به‌ دانشجويان‌ ما نيز عقيده‌
    و به‌ خفتگان‌ ما بيداري‌ و به‌ دينداران‌ ما دين‌
    و به‌ نويسندگان‌ ما تعهد و به‌ هنرمندان‌ ما درد و به‌ شاعران‌ ما شعور
    و به‌ محققان‌ ما هدف‌ و به‌ نوميدان‌ ما اميد و به‌ ضعيفان‌ ما نيرو
    و به‌ محافظه‌كاران‌ ما گستاخي‌ و به‌ نشستگان‌ ما قيام‌
    و به‌ راكدان‌ ما تكان‌ و به‌ مردگان‌ ما حيات‌ و به‌ كوران‌ ما نگاه‌
    و به‌ خاموشان‌ ما فرياد و به‌ مسلمانان‌ ما قرآن‌
    و به‌ شيعيان‌ ما علي‌ و به‌ فرقه‌هاي‌ ما وحدت‌
    و به‌ حسودان‌ ما شفا و به‌ خودبينان‌ ما انصاف‌
    و به‌ فحاشان‌ ما ادب‌ و به‌ مجاهدان‌ ما صبر و به‌ مردم‌ ما خودآگاهي‌
    و به‌ همه‌ ملت‌ ما همت‌ تصميم‌ و استعداد فداكاري‌ و شايستگي‌ نجات‌ و عزت‌ ببخش!.......... يا علي
    + eddieneed 

    خانم ! نون شاگرد استاد مردم رو آجر نكن!

    پاسخ

    چشم! من که اسم نبردم که.
    + عطارد 
    نگاهي به تاريخچه سيستم عامل لينوکس يک نرم افزار متن باز واقعي

    بد نيست اشاره اي به يک مثال واقعي در دنياي نرم افزارهاي Open Source داشته باشيم . در سال 1991 ، Linus Torvalds ، دانشجوي دانشگاه هلسينکي فنلاند يک سيستم عامل جديد مبتني بر Minix ( اقتباس شده از يونيکس ) را ايجاد که نام آن را لينوکس ( Linux ) گذاشت . وي نسخه شماره 0.02 لينوکس را بر اساس GNU General Public Licens که شامل تعاريف قانوني جامعي در خصوص نرم افزارهاي Open Source است ، ارائه نمود . تعداد زيادي از افراد در سرتاسر جهان اقدام به Download لينوکس و استفاده از آن نمودند . گروهي زيادي از افراد فوق خود برنامه نويسان حرفه اي بودند که توانائي انجام تغييرات مورد نياز در لينوکس را داشتند . Torvalds ، نسخه هاي اصلاح شده توسط ساير برنامه تويسان را دريافت و با لحاظ نمودن تغييرات ، در سال 1994 نسخه شماره يک لينوکس را عرضه نمود .

    يک نکته نگران کننده در خصوص نرم افزارهاي Open Source ، فقدان ضمانت و پشتيباني فني از آنان است . با توجه به اين موضوع که همواره امکان و يا بهتر بگوئيم مجوز اعمال تغييرات و يا اصلاحات در اين نوع نرم افزارها وجود دارد ، تقريبا" حمايت از آنان غير ممکن و يا مشکل خواهد بود . بدين دليل برخي از شرکت هاي حامي نرم افزارهاي Open Source با توجه به ارائه سرويس خدمات و پشتيباني اينگونه نرم افزارها ، اقدام به فروش آنان مي نمايند.

    مثلا" نرم افزار Red Hat در سال 1994 توسط Official Red Hat Linux عرضه گرديد. نرم افزار فوق رايگان نبوده و متقاضيان مي بايست هزينه استفاده ( مالکيت ) از آن را پرداخت نمايند. مهمترين ويژگي Red Hat ، امکان پشتيباني فني از آن است. براي اغلب سازمان ها و موسسات تضمين حمايت هاي فني و پشتيباني يکي از عوامل مهم تصميم گيري در خصوص خريد لينوکس در مقابل Download نمودن آن به صورت رايگان مي باشد. علاوه بر Red Hat ، شرکت هاي متعدد ديگري نيز اقدام به عرضه لينوکس با توجه به سياست ها و ديدگاه هاي خاص خود نموده اند .در اين رابطه نرم افزارهاي متعددي با محوريت لينوکس نيز طراحي و پياده سازي شده است .

    نمونه هاي نرم افزارهاي متن باز مرورگر اينترنتي موليزا Mozilla ( با هسته مرورگر Netscape ) ، سرويس دهنده وب آپاچي Apache ، زبان اسکريپت نويسي وب( زبان تحت وب) پرل PERL و فرمت فايل هاي گرافکيي PNG ، نمونه هائي در زمينه متن بازها بوده که بر اساس ايده Open Source طراحي و پياده سازي شده اند .
    پاسخ

    ممنونم از اطلاعات خوبي که در اختيار ما قرار داديد.
    + عطارد 
    نرم افزار مديريت محتوا مامبو

    شايد اين حرف درست است زماني زيادي براي نگارش و برنامه نويسي يک نرم افزار مثلا نرم افزار تحت وب مديريت محتوا مامبو مي شود. خوب ايراني ها براي داشتن يک نرم افزار مديريت دوراه دارند يا راه رفته گروه مامبو را دنبال کنند و يکبارديگر نرم افزار جديد بنويسند و يا اينکه مامبو رابا نياز و سليقه و کارکرد خود فارسي کنند ؛ البته گروه مامبو با تفکر اپن سورس يا متن باز کدها را به صورت رايگان در اختيار کاربران قرار مي دهند شما با دانش کافي و مهارت لازم مي توانيد بهترين و زيباترين وبسايتها را با هسته مرکزي مامبو طراحي کنيد .به عبارتي اگر شما بخواهيد از ابتدا شروع به کار کنيد و نرم افزاري با امکانات و خصوصيات مامبو طراحي کنيد سالها وقت شما را مي گيريد همين وقت را مي توانيد در جهت ارتقا و گسترش مامبو قرار دهيد البته در عين اينکه اين نرم افزارهاي متن باز و آزادهستند اما مشمول قوانين کپي رايت يا حق تاليف موسوم به گنو GNU General Public Licens مي شوند با اين تفکر ؛ سيستم عامل اپن سورس لينوکس Linuxهم با تغييراتي در اين نرم افزار به فارسي و البته سيستم عامل ملي تبديل شده استدر اين گفتار قصد ندارم در خصوص سيستم عامل ملي لينوکس فارسي توضيحاتي بدهم سعي مي کنم در گفتار مجزا به سيستم عامل لينوکس و به صورت نگاه خاص به سيستم عامل ملي لينوکس فارسي بپردازم ؛ اما بعنوان يک سيستم عامل اپن سورس و متن باز بدان اشاره مي کنم

    نرم افزار Open Source چيست ؟

    اکثر نرم افزارهائي را که شما تهيه و يا از طريق اينترنت Download مي نمائيد ، صرفا" به صورت نسخه هاي ترجمه شده و آماده اجراء در اختيار شما قرار مي گيرند . ترجمه ، فرآيندي است که در آن کد برنامه هاي نوشته شده توسط برنامه نويسان که از آنان به عنوان کد اوليه ( Source Code ) ياد مي شود ، پس از استفاده از برنامه هاي خاصي موسوم به کمپايلرها به بگونه اي ترجمه مي شوند که توسط کامپيوتر قادر درک باشند . اعمال تغييرات دلخواه در اکثر برنامه هاي ترجمه شده ، امري بسيار مشکل و گاها" غير ممکن است . اکثر توليد کنندگان نرم افزار از ويژگي فوق به منظور صيانت و حفاظت از کدهاي نوشته شده ، استفاده مي نمايند . نرم افزارهاي Open Source نقطه مقابل رويکرد فوق مي باشند . در اينگونه نرم افزارها علاوه بر نسخه ترجمه شده ، کد اوليه نيز در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.بدين ترتيب امکان اعمال تغييرات و يا سفارشي نمودن آن متناسب با خواسته استفاده کنندگان ، فراهم مي گردد . افراديکه از ايده Open Source حمايت مي نمايند بر اين اعتقاد هستند که با اجازه دادن به اشخاصي که علاقه مند به تغيير کد اوليه مي باشند ، امکان استفاده مفيدتر از برنامه فراهم و احتمال بروز خطاء در آنان، کاهش خواهد يافت .

    ويژگي نرم افزارهاي متن باز Open Source : توزيع رايگان . اين نوع برنامه ها ، ممکن است به عنوان بخشي همراه يک بسته نرم افزاري ارائه شوند که به متقاضيان فروخته مي گردند.کد منبع مي بايست بهمراه نرم افزار ،ارائه گردد . هر شخص مي بايست اجازه تغيير کد اوليه برنامه را داشته باشد . نسخه هاي اصلاح شده را مي توان مجددا" توزيع نمود . به مجوز ساير نرم افزارها نياز نخواهد بود .
    + عطارد 
    در حال حاضر نرم افزارهايي به بازار آمده اند که علاوه براينکه به صورت نرم افزار رايگان Free Hardware عرضه مي شود ؛ همراه با کد سورس و منبع آن ارايه مي شوند بعبارتي نرم افزارهاي Open Source علاوه بر نسخه ترجمه شده ، کد اوليه نيز در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد. با در اختيار داشتن کد اصلي برنامه ؛ امکان اعمال تغييرات و يا سفارشي نمودن آن متناسب با خواسته استفاده کنندگان توسط کارشناسان فراهم مي گردد . شايد موضوع جالب باشد که انسان چرخ را اختراع کرد ما ديگر چرخ اختراع نکنيم و به فکر تکميل آن باشيم!!! پس زماني زيادي براي نگارش و برنامه نويسي يک نرم افزار مثلا نرم افزار تحت وب مديريت محتوا مانند مامبو Mambo مي شود. خوب ايراني ها براي داشتن يک نرم افزار مديريت حرفه اي دو راه دارند يا راه رفته گروه مامبو را دنبال کنند و يکبارديگر نرم افزار جديد با ساختار مشابه بنويسند و يا اينکه مامبو رابا نياز و سليقه و کارکرد خود ترجمه فارسي کنند؛ البته گروه مامبو با تفکر اپن سورس يا متن باز کدها را به صورت رايگان در اينترنت اختيار کاربران قرار مي دهند.با اين تفکر ؛ سيستم عامل اپن سورس لينوکس Linuxهم با تغييراتي در اين نرم افزار به فارسي و البته سيستم عامل ملي تبديل شده است

    نرم افزار هاي متن باز اپن سورس؛ Open Source چيست ؟

    براي تهيه و توليد يک نرم افزار بايد ابتدا برنامه نويسان با بهره گيري از کدهايي موسوم به کدهاي زبان برنامه نويسي مانند سي ؛ پاسکال ؛ ويژوال بيسيک و..... را با منطق خاص و به ترتيب منطقي کنار هم قرار دهند پس از آن کد برنامه را تست و خطاگيري نموده و در نهايت آن را کامپايل مي کنند يعني ترجمه مي کنند به گونه اي که شما بتوانيد آن را در هر کامپيوتر و سيستم عامل خاص اجرا کنيد اکثر نرم افزارهاي بدين گونه هستند اعمال تغييرات دلخواه در اکثر برنامه هاي ترجمه شده ، امري بسيار مشکل و گاها" غير ممکن است به دليل اينکه شما به سورس و کد منبع آن دسترسي نداريد

    Open Source ها

    اما در حال حاضر نرم افزارهايي به بازار آمده اند که علاوه براينکه به صورت نرم افزار رايگان Free Hardware عرضه مي شود ؛ همراه با کد سورس و منبع آن ارايه مي شوند بعبارتي نرم افزارهاي Open Source در اينگونه نرم افزارها علاوه بر نسخه ترجمه شده ، کد اوليه نيز در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.بدين ترتيب امکان اعمال تغييرات و يا سفارشي نمودن آن متناسب با خواسته استفاده کنندگان ، فراهم مي گردد . ايده ارايه چنين نرم افزارهايي چيست شايد زيباترين اين ايده موضوع باشد که چرخ را انسان اختراع کرد ما ديگر چرخ اختراع نکنيم و به فکر تکميل آن باشيم
    + عطارد 
    سلام
    يه شرکت به هزارو يک دليل يه نرم افزار با يه مشخصه خاصي بيرون داده . بعد يه عده با الفاظ زيبا و پر معنا مثل ترسو . بي سواد. حاليت نميشه و.... شروع کردن به نقد موضوع . احتمالا به نتايج پر باري دست پيدا کنيد . ادامه بديد خوبه موفق باشيد .
    + عطارد 

    احتمالا با کلمه اپن سورس ( باز متن ) خيلي جاها برخورد کرديد. در اين سيستم سازنده نرم افزار کدهاي نرم افزارش رو در اختيار کاربران و برنامه نويسان قرار مي ده.

    اين کار چند مزيت مي تونه داشته باشه. وقتي کد در اختيار برنامه نويس ها باشه خيلي ها به عنوان داوطلب به اين پروژه کمک خواهند کرد. مطلب کاربري از يک جاي ديگر دنيا کدهاي قسمتي از برنامه را اصلاح و يا قابليت جديد رو اضافه و براي سازنده اصلي مي فرسته تا با هماهنگي با اون شخص در نسخه بعدي برنامه قرار بگيره. تجربه نشون داده پروژه هايي با ايده هاي خوب و پايه قوي باعث شدند داوطلبان زيادي از سراسر دنيا به گسترش اون برنامه کمک کنند.

    از نظر امنيتي نيز بر خلاف خيلي ها اين يک مزيت هست. طبق بررسي ها بيش از ??? هکر هاي دنيا به اصطلاح هدفشون خيره و قصد خرابکاري ندارند و تنها ??? هستند که با استفاده از حفره هاي امنيتي به کاربران صدمه مي زنند و دنبال سود و شهرت هستند. زماني که سورس در اختيار کاربران ( هکر ها هم جزو کاربران هستند ! ) باشد اون ??? با مشاهده حفره امنيتي اون رو باز زبون خوش براي سازندگان مي فرستند تا مشکل برطرف بشه. با توجه به اينکه زير و بم برنامه کاملا معلومه بنابراين کدهاي آن راحت مشاهده و مشکلات آن سريعتر شناسايي و برطرف مي شه و همين امر خود باعث بالاتر رفتن امنيت مي شه.

    شايد براتون جالب باشه که شرکت موزيلا که سازنده مرورگر معروف فايرفاکس هست تقريبا حدود ??-?? کارمند داره و مي شه گفت از اين بين حدود ?? نفر بر روي فايرفاکس کار مي کنند. اگربا فايرفاکس آشنا باشيد مي دونيد يک پروژه کاملا بزرگ هست و کاملا واضح هست که اين پروژه کار ?? نفر و حتي ??? نفر نيست ولي همين مکانيزم اپن سورس بودن اين مرورگر باعث شده که سازندگان آن چندين هزار نفر باشه. هم اکنون هزاران نفر در حال بهبود فايرفاکس هستند ( به طور مستقيم و نيمه مستقيم ) .

    اما جنبه ديگر اپن سورس جنبه آموزشي اون هست. با توجه به باز بودن کدهاي يک برنامه شما مي توانيد از اين کدها استفاده و با آنها آشنا شده و يا ايده بگيريد. بطور مثال سورس کدهاي مرورگر فايرفاکس يک کلاس کاملا آموزشي هست و وقتي شما به آنها نگاه کنيد متوجه خواهيد شد که در بين کدها توضيحاتي واضح نيز قرار گرفته شده که مثلا اين کد چي کار مي کنه و …

    درآمد از اپن سورس

    همين ابتدا بگم. يک تفکر غلطي که خيلي جاها هست اينه که وقتي يک برنامه اپن سورس هست بنابراين ???? مجانيه.
    مي شه کلي مثال زد که يک پروژه اپن سورس رايگان نيست . بطور مثال برنامه هايي هستند که سورس کدهاشون در دسترس هست ولي براي استفاده مثل خيلي از برنامه هاي تجاري از شما طلب پول مي کنند. مثلا براي تست ?? روز وقت داريد و بعد از اون بايد اين برنامه رو از ما بخريد.
    دسته ديگر قسمتي رايگان و قسمتي پولي هست. مثلا خيلي از برنامه ها خودشون کاملا رايگان هستند ولي بعضي از پلاگين هاشون پولي هست و حتما الزامي نيست که يک برنامه اپن سورس يک پلاگين اپن سورس بايد داشته باشه. پلاگين ها معمولا توسط افراد نوشته شده و افراد هستند که معين مي کنند اپن سورس باشه يا نباشه يا پول بگيرند يا نگيرد.
    خب تا همين جاي کار متوجه شديد که چند راه درآمد همين هاست. اما راه هاي ديگري هم هست که در ادامه به اونها مي پردازيم :

    پشتيباني : بيشتر تمرکز شرکت هايي که روي پروژه هاي اپن سورس سرمايه گذاري مي کنند همين هست. وقتي برنامه اي نوشته مي شه مسلما کاربراني خواهد داشت. شرکت هايي که تفکر درآمد زايي دارند معمولا برنامه هايي توليد مي کنند که بيشتر با شرکت ها در ارتباط باشه تا کاربران عادي. مثلا شرکت ردهت لينوکسي مخصوص سرور مي سازه که در دنيا شرکت هاي بسياري از اون استفاده مي کنند و در نتيجه اين شرکت ها نياز به پشتيباني حرفه اي دارند و در اينجاست که شرکت ها ترجيح مي دهند با سازندگان خود نرم افزار در ارتباط باشند و سازنده ها نيز براي خودشون قيمت هايي براي پشتيباني دارند.

    بطور مثال از همين سيستم درآمد زايي شرکت ردهت سالانه صدها ميليون دلار درآمد داره. از ديگر شرکت هاي بزرگ در اين زمينه مي شه به اوراکل نيز اشاره کرد.

    روش ديگر نيز درآمد زايي از کنار پروژه هست. اين روش بيشتر مخصوص شرکت هاي کوچکتر است. مطمئنا داشتن يک پروژه و تا حدي معتبر و معروف بودن اون مي تونه پيشنهاد هاي بسيار رو براي سازندگانش داشته باشه.

    شخصي سازي: خيلي از شرکت ها حاضرند با پرداخت پول برنامه اي رو بصورت شخصي و دلخواه براي خودشون دربيارند و براي اين کار از نظر شرکت سازنده بهترين نفر همان سازنده اون نرم افزار هست. براي مثال در اين زمينه مي شه به فايرفاکس نسخه کداک يا ebay اشاره کرد.

    در آمد زايي به شيوه غيرمستقيم: يک پروژه مي تونه در عين حالي که کاملا رايگان هست درآمد خوبي براي سازندگانش داشته باشه. مثلا در همين مطلب ما مي شه به گزينه پيشنهاد از کنار پروژه اپن سورس به يک راه غير مستفيم اشاره کرد. از نمونه شرکت هايي که از راه غير مستقيم پول خوبي در مي آورد مي شه به شرکت موزيلا براي محصول فايرفاکس اشاره کرد. اين شرکت سالانه بيش از ??? ميليون دلار به شيوه غيرمستقيم از شرکت هايي نظير گوگل و ياهو دريافت مي کند. وقتي شما از قسمت جستجو بالا سمت راست فايرفاکس در گوگل جستجو مي کنيد بدون اينکه متوجه باشيد مبلغي رو به جيب موزيلا ريخته ايد …

    + فاطمه 
    يعني چي "اصلا از کجا مطمئنيد که واقعا اين نرم‌افزارها متن باز هستند؟"
    تو خودت بيسوادي و اطلاعات علمي و فني نداري که دليل نميشه همه اين جوري باشن !شما اول برو راجع رشته ايي که مي خوني تحقيق کن و درسهاتو بخون بعد بيا چرت و پرت بگو تو که اصلا حاليت نميشه متن بااز يعني چي برو تو همون حوزه علميت بشين تو بحث هاي علمي هم دخالت نکن واقعا تا حالا کد هاي لينوکيس رو از نزديک ديدي؟ متاسفم واسه سطح علمي دانشگاه هامون که يه دانشجوي ترم 3 مهندسي نرم افزار اولا بلد نيست يه ويندوز نصب کنه بعدشم تازه مي پرسه اپن سورس چيه و از کجا معلوم متن بازه .....واقعا که ابروريزيه که تو اصلا متوجه نيستي که اپن سورس تو گسترش علم چقدر سهم داشته و بعد اسم خودتو ميذاري دانشجو شما همون طلبه واست درست تره .
       1   2      >