• وبلاگ : گل دختر
  • يادداشت : متن باز، فکر باز، مکر باز
  • نظرات : 1 خصوصي ، 29 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + عطارد 
    نگاهي به تاريخچه سيستم عامل لينوکس يک نرم افزار متن باز واقعي

    بد نيست اشاره اي به يک مثال واقعي در دنياي نرم افزارهاي Open Source داشته باشيم . در سال 1991 ، Linus Torvalds ، دانشجوي دانشگاه هلسينکي فنلاند يک سيستم عامل جديد مبتني بر Minix ( اقتباس شده از يونيکس ) را ايجاد که نام آن را لينوکس ( Linux ) گذاشت . وي نسخه شماره 0.02 لينوکس را بر اساس GNU General Public Licens که شامل تعاريف قانوني جامعي در خصوص نرم افزارهاي Open Source است ، ارائه نمود . تعداد زيادي از افراد در سرتاسر جهان اقدام به Download لينوکس و استفاده از آن نمودند . گروهي زيادي از افراد فوق خود برنامه نويسان حرفه اي بودند که توانائي انجام تغييرات مورد نياز در لينوکس را داشتند . Torvalds ، نسخه هاي اصلاح شده توسط ساير برنامه تويسان را دريافت و با لحاظ نمودن تغييرات ، در سال 1994 نسخه شماره يک لينوکس را عرضه نمود .

    يک نکته نگران کننده در خصوص نرم افزارهاي Open Source ، فقدان ضمانت و پشتيباني فني از آنان است . با توجه به اين موضوع که همواره امکان و يا بهتر بگوئيم مجوز اعمال تغييرات و يا اصلاحات در اين نوع نرم افزارها وجود دارد ، تقريبا" حمايت از آنان غير ممکن و يا مشکل خواهد بود . بدين دليل برخي از شرکت هاي حامي نرم افزارهاي Open Source با توجه به ارائه سرويس خدمات و پشتيباني اينگونه نرم افزارها ، اقدام به فروش آنان مي نمايند.

    مثلا" نرم افزار Red Hat در سال 1994 توسط Official Red Hat Linux عرضه گرديد. نرم افزار فوق رايگان نبوده و متقاضيان مي بايست هزينه استفاده ( مالکيت ) از آن را پرداخت نمايند. مهمترين ويژگي Red Hat ، امکان پشتيباني فني از آن است. براي اغلب سازمان ها و موسسات تضمين حمايت هاي فني و پشتيباني يکي از عوامل مهم تصميم گيري در خصوص خريد لينوکس در مقابل Download نمودن آن به صورت رايگان مي باشد. علاوه بر Red Hat ، شرکت هاي متعدد ديگري نيز اقدام به عرضه لينوکس با توجه به سياست ها و ديدگاه هاي خاص خود نموده اند .در اين رابطه نرم افزارهاي متعددي با محوريت لينوکس نيز طراحي و پياده سازي شده است .

    نمونه هاي نرم افزارهاي متن باز مرورگر اينترنتي موليزا Mozilla ( با هسته مرورگر Netscape ) ، سرويس دهنده وب آپاچي Apache ، زبان اسکريپت نويسي وب( زبان تحت وب) پرل PERL و فرمت فايل هاي گرافکيي PNG ، نمونه هائي در زمينه متن بازها بوده که بر اساس ايده Open Source طراحي و پياده سازي شده اند .
    پاسخ

    ممنونم از اطلاعات خوبي که در اختيار ما قرار داديد.