• وبلاگ : گل دختر
  • يادداشت : حجاب يا بي حجابي اجباري؟
  • نظرات : 0 خصوصي ، 28 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2      >
     
    + يه شهروند 
    کساني حجاب اجباري را توجيح مي کنند که خود در تعصبات غرق شده اند.اگر فکر ميکنيد حجاب پايگاه اجتماعي دارد چرا 1 ماه ازاد نمي گذاريد تا ببينيم چند درصد با حجاب بيرون مي ايند؟!چرا حجاب را به رفراندوم نمي گذاريد؟
    + يه شهروند 
    مخالفم.اگر حجاب پايگاهي واقعي در دل مردم داشت دولت مجبور نبود با زور و پليس مردم را وادار به حجاب کند.پس معلوم است اعتقادي به حجاب در جامعه نيستو اصلا مثل خداشناسي فطري نيست.
    + همت 

    سلام عليكم

    مائده. مائده. مائده ... از اين كلمه چي متوجه مي شين. خبرم كنيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    (هم فكراي شما زياد نيستن و كم وهم نيستن)

    صلوات

    پاسخ

    عليكم السلام... متوجه نشدم...
    + سيما 
    خب شما يعني خودت به اون اندازه از سطح فکري که در نوشته ات اشاره کردي رسيده اي که قبول کني همه قرار نيست مثل شما فکر کنند و با حجاب باشند و بفهمي که دليل مخالف با حجاب اجباري چيه؟ که حجاب اجباري جز تنفر از حجاب براي کسي که اعتقادي بهش نداره چيزي به همراه نمياره؟ شما که فرانسه امروز رو نقد ميکني چه فرقي ميبيني بين اجبار دختر مسلمان به برداشتن حجاب و اجبار دختر غير مسلمان (يا غير معتقد به حجاب) به گذاشتن حجاب؟ جز اينکه چون اينجا چون نظرت با نظر حکومت يکي است اين حجاب اجباري را درست ميداني و فرانسه و ترکيه را نقد ميکني؟ مگر نه اينکه آنها هم دارند بر اساس قانون کشور خودشان رفتار ميکنند؟ بعد چطور آن قانون غيرانساني است و قانون ج ا ا کاملا انساني است چون شما بهش اعتقاد داري!!!
    پاسخ

    بهتون توصيه مي كنم دو بار ديگه يا حتي بيشتر متن رو مطالعه بفرماييد. 1- رسيدن به اون سطح فكر به نظرم رشد فكري نيست؛ بلكه پاسخي هم براي اون نوشتم 2- نتيجه مي گيريم كه شما هنوز نرسيديد! چون هنوزم سعي مي كنيد اين طرف ر و نقد كنيد... من كه به هر دو طرف زدم اما شما چي؟ ايميل هم اختراع شده ضمنا!
    + آرام 
    من هم خوشحالم که شما با متانت جواب مي دهيد و حداقل مي توانيم با روال منطقي صحبت را ادامه دهيم.
    منظور من از اوردن اين مثال رد حجاب نبود بلکه رد اجبار حجاب از طريق پليس به افراد بود با نشان دادن برخي از جنبه هاي منفي اجبار مثلا از طريق يک پسر جوان به زن جاافتاده با رفتاري نامناسب يا مواردي مشابه بود که متاسفانه خود من شاهد مصاديق آن بوده ام.
    اما حالا از مثال بگذريم اگر حرف شما به يک جامعه مطلوب بر مي گردد و افراد خودشان حجاب را انتخاب ميکنند تناقضي با رد حجاب اجباري ندارد چون در آنجا انساني انسان ديگر را مجبور نمي کند. اما همانطور که ميدانيم جامعه امروز ما ، جامعه مطلوب نيست و بخشي از آنها قانع نشده اند که خودشان حجاب را انتخاب کنند. پس قانون گذار آمده است و يک غالب پوششي تعريف کرده که از نظر او با مصاديق حجاب شرعي سازگار است و اگر فردي از آن خارج شد مجرم مي شود و پليس بتواند او را مجرم بشناسد و مجازات کند. اما چون در عمل نمي توان حجاب را فقط در يک پوشش خلاصه کرد ، کساني که قانع نشده اند از طريق مختلف هدفهاي قانون گذار را خنثي مي کنند تا حدي که خود اين سيستم دچار تناقضاتي شده و حتي خود پليس هم دچار سردرگمي شده و هر سال مجبور است تعريف جديدي از حجاب پوششي بدهد. مثلا يک سال عينک آفتابي نشانه بد حجابي است يک سال چکمه روي شلوار از بي حجابي ميشود سال ديگر يک چيز ديگر اضافه ميشود . يک مثال ميزنم ، نميدانم شما چند سالته و يادت ميايد يا نه ، اما زماني بود که من دبيرستان بودم و اگر کسي مقنعه چانه دار داشت نشانه خوبي بود از اينکه اين فرد به حجاب مقيد است تا اينکه يک سال مقنعه چانه دار مد شد و آن سال کساني که مسوول سنجش حجاب در دبيرستان ما بودند مقنعه چانه دار را فقط در صورتي مجاز ميدانستند که دانش آموزان از طريقي ديگري محجبه بودن را ثابت ميکردند . منظور من اين است که از لحاظ پايه اي رعايت حجاب خيلي به انتخاب شخص بر ميگردد . فکر مي کنم پديده اي به اسم بي حجابي يا بد حجابي حتي اگر چادر را هم اجباري کنند ولي افراد قانع نشده باشند بازهم وجود خواهد داشت.
    حالا حرف من اينجاست که اگر قبول کنيم اثرات مطلوب حجاب همگاني فقط در صورتي ميسر ميشوند که افراد خودشان بخواهند حجاب را رعايت کنند سود حجاب اجباري در جامعه چيست؟ در حال حاضر قانونگذار با زور و از طريق پليس که موفق نشده به هدفش که حجاب در معناي عام آن است برسد و شايد (که آنرا هم مطمئن نيستم) در معناي خاص آن که محدود به پوشش است به موفقيت محدودي رسيده. اما از طرف ديگر استفاده از زور و پليس که خيلي هاشون هم از آقايون هستند بصورت بسيار متداول در خيابان ها براي نظارت دائم بر پوشش تمام زنهاي جامعه از پير و جوان اثرات سوء ديگري هم در پي دارد که از نظر من به اين شايد موفقييت محدود نمي ارزد .
    پاسخ

    سلام. خوشحالم که پيگير بحث هستيد... با اجازتون باقي بحث رو مي ذارم براي يه پست ديگه با همين موضوع... متشکرم
    + ليلا 
    سلام بر گلدختر معروف و ودوست داشتني. ببخشيد كه اينو ميگم. ايني كه گفتي شعر بود يعني! مطلبش خوبه ولي هر چي هست شعر نيست. قبلا بهتر مي گفتي. مغلومه اين روزا كمتر مي رسي شعر بخواني. بازم بنويس منتظرم
    پاسخ

    عليك سلام. نه عزيزم شعر نبود. نثر با جملات كوتاه بود... چميدونم اصلا مگه بايد سبك خاصي باشه؟... حالا نظرت در مورد محتواش چي بود؟
    + آرام 
    خوب من يک جورايي هم با حرف تو موافقم و هم مخالف . اگر فعلا تعريف حجاب را به صورت عام انتخاب پوششي ساده و وقار رفتار ي در نظر بگيريم و وارد بحث در مورد حد و حدود پوشش و رفتار نشويم ، من هم موافقم که رعايت چنين ضوابطي از سوي افراد اثرات مطلوبي براي بقيه جامعه هم خواهد داشت. اما من فکر ميکنم تجربه نشان داده که اين اثرات مطلوب تنها وقتي بالفعل ميشوند که فرد خودش اين انتخاب را انجام دهد. در واقع حرف من اين است که براي افعال انسانها ميشود پليس گذشت اما پليس اخلاق هيچ وقت موفق نخواهد بود حالا بگذاريم که حتي در مورد افعال هم وقتي نشود جامعه را قانع کرد آخرش مردم آنرا هم دور ميزنند . همانطور که گفتم ميشود براي پوشش ضابطه و سپس پليس تعيين کرد و انتظار داشت مردم را مجبور به پيروي کند اما براي اخلاق نه . از طرف ديگر اثر سوء اين ماجرا که بنظر من از اثرات مطلوبآن بسيار بيشتر است اين است که وقتي در جامعه اي کرامت انسانها را زير سؤال بردي و مثلا يک پسر هفده هجده ساله شد پليس اخلاق براي يک مادر ?? ساله که به او بگويد طرز لباس پوشيدنش درست است يا نه و در يک مکان عمومي به او جلوي فرزندش بي احترامي کرد بايد نگران خيلي چيز هاي ديگر در اين جامعه بود.
    پاسخ

    سلام. اول ممنونم به خاطر اين نظرات متين و با دقتتون. به نظر من پليس اخلاق عبارتي هست که خيلي جنبه اجبار و زور داره؛ اما جامعه مطلوبي که توي نظرم هست و لزوما ايران امروز نيست جامعه اي هست که بستر باحجابي رو براي افراد فراهم کنه و اونها با رضايت و خودآگاه به سمت حجاب برن. نکته آخرتون هم کاملا صحيح هست و حجاب نبايدباعث بشه پسري نسبت به مادرش بي احترامي کنه و مسلمه که رعايت تمام اين موازين اخلاقي و احکام با هم هست که يه جامعه و انسان کامل رو مي سازه؛ اما بدرفتاري اون پسر هم دليلي بر رد حجاب نميشه؛ چون نتيجه ذاتي حجاب اين نيست که همه مردها نسبت به زنان زندگي شون بداخلاق بشن تا بگيم پس اشکال از خود مسئله هست... بازم مي شنوم نظراتتون رو. ذهنم داره آماده مطلب ديگه اي در اين زمينه ميشه. تشکر
    + ايران 
    از نظر من حجاب محدوديته. بنظر من هر انساني بايد خودش تصميم بگيره مي خواد چي بپوشه. من خودم كلا رعايت مي كنم (بسته به شرايط). بنظر من از من محافظتي هم نمي كنه. نمونه اش متلك شنيدن در خيابون هاي تهران با حجاب كامل و بدون هر گونه آرايش! از شما چه پنهون تو بلاد كفر كه بودم بدون حجاب حتي يه نفر نگاه بد هم نمي كرد! چه برسه به متلك گويي! خلاصه مدها را بايد درست تربيت كرد. هر چي بيشتر زنها رو تو حاشيه برونيم مردها بيشتر مي خوان نشون بدن قدرت دارن و حتي بعضا عقده هاشون رو سر زن هاي بدبخت خالي كنن.
    پاسخ

    به نکته خيلي ظريفي اشاره کرديد... اينکه حجاب ما در يک کشور اسما اسلامي باعث نشده متلک نشنويم و بي حجابي در بلاد کفر هم ظاهرا باعث عدم امنيتشون نشده... نکته خوبي هست که جواب کاملي داره و ترجيح ميدم در يه پست جدا بگم؛ اما فعلا توجهتون رو به اين جلب مي کنم که مبناي ورود به بحث من خانواده هست. ببينيد در اين کشور اسلامي يا بلاد کفر حجاب چه تاثيري بر خانواده داشته و اينکه متلک شنيدن محجبه ها در ايران يعني اينکه حجاب نتونسته ازشون محافظت کنه يا دلايل ديگه اي داشته؟

    حجاب يك نوع پوشش است

    فرهنگ پوشش با اجبار كار مضريست

    فردي كه اعتقادي به گونه اي خاص از پوشش ندارد

    با زور او را مي پوشانيم

    اين احمقانه ترين كاريست كه در قرن بيست و يكم مي تواند رخ دهد

    پاسخ

    نمي خوام از اجباري بودن حجاب دفاع کنم؛ اما اسم قرن بيست و يک آورديد يادم افتاد به ظلم و تجاوزهاي وسيعي که در قالب هاي قشنگ مثل گفتگو و تلاش براي صلح صورت مي گيره... انگار هرچي عدد قرون بالاتر ميره حرف و عمل آدما دورتر ميشه. البته اين رو قبول دارم که ظلم اين زمانه همه براي قدرت و ثروته و با زور نميشه کسي رو معتقد و محجبه کرد؛ اما زور کجا و مصلحت کجا؟! کاش قبل از جبهه گيري در مقابل يک قانون به فوايدش هم فکر کنيم.
    + آرام 
    منظورت را از " مسئله همون موهبت اجتماعيه" متوجه نميشوم. لطفآ بيشتر توضيح بده. آيا به اين حرفت که "و بي‌حجابي در يک جامعه اثر واقعي حجاب بر تحکيم خانواده را خنثي مي‌کند " اشاره ميکني؟
    پاسخ

    بله. تقريبا منظورم به همون جمله هست. اينکه در يک جامعه همه محجبه باشن شايد يه جنبه اش اجبار و قانون باشه اما در واقع اثرات مطلوبي براي همه داره. حتي اگر بهش اعتقاد نداشته باشن و اثر مفيدش هم برميگرده به خانواده و متقابلا تاثير زيادي در تامين نيازهاي روحي حتي اقتصادي و جنسي و ... هم داره... نميدونم اينقدر که موضوع به نظرم واضح مياد براي بقيه هم اينطور هست يا نه... نميخوام با آيه و روايت ثابت کنم که حجاب در حکومت اسلامي بايد اجباري باشه دارم مي گم که همين پوشش به ظاهر ساده براي خانواده و مخصوصا خانم ها برکات زيادي داره.
    + زمرد 

    شما كه تو كار نماز جمعه هستين

    يه دختر خوب سراغ ندارين

    آيا شود نظري سوي ما كني :))))))))

    + عطارد 
    خرمگس اگه خانمها چه شکلي باشن خوبه ؟ چه شکلي ميشه که از حيوونيت ميان بيرون ؟ يعني اسلام که گفته حجاب . خواسته خانمها شکل حيووني بگيرن ؟خدا که خالقه اشتباه ميگه . تو خرمگس درست ميگي ؟

    + عطارد 
    اگر دين نداريد . آزاده باشيد .... سبزيا ميشه اين جمله معروف و معني کنيد...


    + محمد 

    بسيار متاثرم از نگاه متعصبانه ات به قضايا.

    رد شدن ماشين دروغ؛كشتار مسلمانان ايراني در عاشورا دروغ؛خشونت با دانشجويان در كوي و مشهد دروغ؛قتل ندا آقا سلطان دروغ،كهريزك دروغ!

    سيد الشهدا:اگر دين نداريد لااقل در دنيايتان آزاده باشيد.

    وجدان رو فدا نكن به خاطر منفعت گذراي امروز

    پاسخ

    لطفا از نگاه متعصبانه بنده مثال بياريد نه اخبار روز!!!
    + محمد 

    مزدور بودن تو و امثال تو به همه معلومه.

    از خدا شرم كن كه در آن خون مردم ايران رو ريختن آنهم در روزي كه خون دردانه رسول الله رو ريختن!

    شاه ملعون هم جرات ريختن خون مردم رو در عاشورا نداشت.

    امثال شما تشيع رو سر افكنده ميكنند.

    پاسخ

    اوهوم!
       1   2      >