• وبلاگ : گل دختر
  • يادداشت : حجاب يا بي حجابي اجباري؟
  • نظرات : 0 خصوصي ، 28 عمومي
  • درب کنسرو بازکن برقی

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + آرام 
    من هم خوشحالم که شما با متانت جواب مي دهيد و حداقل مي توانيم با روال منطقي صحبت را ادامه دهيم.
    منظور من از اوردن اين مثال رد حجاب نبود بلکه رد اجبار حجاب از طريق پليس به افراد بود با نشان دادن برخي از جنبه هاي منفي اجبار مثلا از طريق يک پسر جوان به زن جاافتاده با رفتاري نامناسب يا مواردي مشابه بود که متاسفانه خود من شاهد مصاديق آن بوده ام.
    اما حالا از مثال بگذريم اگر حرف شما به يک جامعه مطلوب بر مي گردد و افراد خودشان حجاب را انتخاب ميکنند تناقضي با رد حجاب اجباري ندارد چون در آنجا انساني انسان ديگر را مجبور نمي کند. اما همانطور که ميدانيم جامعه امروز ما ، جامعه مطلوب نيست و بخشي از آنها قانع نشده اند که خودشان حجاب را انتخاب کنند. پس قانون گذار آمده است و يک غالب پوششي تعريف کرده که از نظر او با مصاديق حجاب شرعي سازگار است و اگر فردي از آن خارج شد مجرم مي شود و پليس بتواند او را مجرم بشناسد و مجازات کند. اما چون در عمل نمي توان حجاب را فقط در يک پوشش خلاصه کرد ، کساني که قانع نشده اند از طريق مختلف هدفهاي قانون گذار را خنثي مي کنند تا حدي که خود اين سيستم دچار تناقضاتي شده و حتي خود پليس هم دچار سردرگمي شده و هر سال مجبور است تعريف جديدي از حجاب پوششي بدهد. مثلا يک سال عينک آفتابي نشانه بد حجابي است يک سال چکمه روي شلوار از بي حجابي ميشود سال ديگر يک چيز ديگر اضافه ميشود . يک مثال ميزنم ، نميدانم شما چند سالته و يادت ميايد يا نه ، اما زماني بود که من دبيرستان بودم و اگر کسي مقنعه چانه دار داشت نشانه خوبي بود از اينکه اين فرد به حجاب مقيد است تا اينکه يک سال مقنعه چانه دار مد شد و آن سال کساني که مسوول سنجش حجاب در دبيرستان ما بودند مقنعه چانه دار را فقط در صورتي مجاز ميدانستند که دانش آموزان از طريقي ديگري محجبه بودن را ثابت ميکردند . منظور من اين است که از لحاظ پايه اي رعايت حجاب خيلي به انتخاب شخص بر ميگردد . فکر مي کنم پديده اي به اسم بي حجابي يا بد حجابي حتي اگر چادر را هم اجباري کنند ولي افراد قانع نشده باشند بازهم وجود خواهد داشت.
    حالا حرف من اينجاست که اگر قبول کنيم اثرات مطلوب حجاب همگاني فقط در صورتي ميسر ميشوند که افراد خودشان بخواهند حجاب را رعايت کنند سود حجاب اجباري در جامعه چيست؟ در حال حاضر قانونگذار با زور و از طريق پليس که موفق نشده به هدفش که حجاب در معناي عام آن است برسد و شايد (که آنرا هم مطمئن نيستم) در معناي خاص آن که محدود به پوشش است به موفقيت محدودي رسيده. اما از طرف ديگر استفاده از زور و پليس که خيلي هاشون هم از آقايون هستند بصورت بسيار متداول در خيابان ها براي نظارت دائم بر پوشش تمام زنهاي جامعه از پير و جوان اثرات سوء ديگري هم در پي دارد که از نظر من به اين شايد موفقييت محدود نمي ارزد .
    پاسخ

    سلام. خوشحالم که پيگير بحث هستيد... با اجازتون باقي بحث رو مي ذارم براي يه پست ديگه با همين موضوع... متشکرم