• وبلاگ : گل دختر
  • يادداشت : افسانه ماندگاري
  • نظرات : 81 خصوصي ، 84 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + eddieneed 
    گفت وگوبا دختران
    برتر المپياد نجوم
    ۴ دختر ايرانى موفقيت را
    در دنيا رصد كردند
    • يك دختر دانش پژوه ايرانى بالاترين نمره دهمين المپياد جهانى نجوم را كسب كرد
    يوسف حيدرى ـ مينو كيا
    يك دختر دانش پژوه ايرانى بالاترين نمره دهمين المپياد جهانى نجوم را كسب كرد
    تيم دانش آموزى المپياد نجوم جمهورى اسلامى ايران با درخشش در دهمين المپياد جهانى نجوم كه در چين برگزار شد افتخار آفريد. در اين مسابقات كه با حضور ۷۸ دانش آموز از ۱۶ كشور جهان در پكن برگزار شد آزاده فتاحى سوادجانى با كسب بالاترين نمره ممكن به طلا دست يافت و به عنوان اولين نفر اين مسابقات معرفى شد. به گزارش روابط عمومى باشگاه دانش پژوهان جوان در اين مسابقات هيوا پذيرا، نيلوفر افسرى اردچى به مدال نقره و جمشيد رضايى ميانرودى، پويا بنى اسدى و نگين سهراب خانى به مدال برنز دست يافتند، سهند پيرباديان نيزديپلم افتخار اين دوره از مسابقات را به دست آورد.
    235044.jpg
    آسمان با هزاران ستاره اش مى درخشد و خاطراتى فراموش نشدنى براى آنهايى كه به سوى آن با چشمانى باز نگريسته اند هديه مى كند.
    در ميان اين خاطرات وقتى چند دختر و پسر نوجوان از ايران براى درخشش در فضاى پهناور علمى نجوم به كشور چين سفر مى كنند شايد برايمان باور كردنى نباشد كه آنها با وجود سن كم شان و از آغاز تولد نجوم در ميان دبيرستانى هايمان بتوانند همچون ستاره اى درخشان ، نام كشورشان را به ثبت برسانند.
    چهار دختر ۱۷ و ۱۶ ساله ايرانى با به دست آوردن مدالهاى طلا و نقره و برنز افتخار آفرين شدند و از اين ميان آزاده فتاحى تنها ستاره دخترى بود كه نامش بر بلنداى بام المپياد نجوم با مدال طلا نشست.

    * از خودت بگو.
    - آزاده فتاحى سوادجانى هستم و در فروردين ماه سال ۶۹ به دنيا آمدم. در سال دوم دبيرستان رشته رياضى فرزانگان كرج درس مى خوانم. پدرم مهندس مكانيك و مادرم بازنشسته و فرهنگى است. فرزند دوم خانواده هستم و خواهرم كه از من بزرگتر است در رشته زبان فرانسه تحصيل مى كند.
    * از چند سالگى به فكر مطالعه در مورد نجوم افتادى؟
    - از وقتى كه در دبستان درس مى خواندم به آسمان و نجوم علاقه زيادى داشتم ولى از دوم راهنمايى به طور خاص وقتى در كلاس نجوم مدرسه شركت كردم، به اين رشته علاقه زيادى پيدا كردم. در آن سال المپياد نجوم برگزار نمى شد ولى وقتى سوم راهنمايى رفتم المپياد برگزار شد.
    * چه كسانى در اين راستا مشوق و كمك تو بودند؟
    - پدر و مادرم مشوق من بودند. در مدرسه هم معلم نجوم ما آقاى باقرى بودند و در زمان المپياد نيز آقاى جعفرزاده خيلى به من كمك كردند.
    * اولين كتابى كه در اين زمينه خواندى چه كتابى بود؟
    - در دوم ابتدايى كتابى در مورد صورتهاى فلكى خواندم و بعد از آن در اين مورد كتابهاى متعددى را مطالعه كردم. در سال دوم راهنمايى بودم كه كتاب ۱۸۶ پرسش و پاسخ نجومى و ساختار ستارگان و كهكشانها را مطالعه كردم و پاسخ خيلى از سؤالات را از اين كتاب گرفتم.
    * از چند سالگى نسبت به آسمان حساس بودى؟
    كلاس چهارم و پنجم دبستان بودم پنجره اتاقم ديد خوبى به آسمان داشت. در آن زمان صورت فلكى جبار را در فصل زمستان مى ديدم و نسبت به آن جاذبه و علاقه خاصى پيدا كرده بودم.
    *امكانات مورد نيازت را چطور به دست مى آوردى؟
    - بيشتر كار من مطالعه بود تا كارهاى علمى به همين علت كتب معرفى شده را مى خريدم و پدرم بود كه در تهيه اين كتابها به من كمك مى كرد.
    * چه مكانهايى مى تواند به بچه هاى علاقه مند و كنجكاو در مورد نجوم كمك كند؟
    - در كرج تقريباً اين مكان وجود ندارد. در تهران ولى رصدخانه زعفرانيه است كه كلاسهاى خوبى در آنجا برگزار مى شود.
    * به بچه هايى كه به اين رشته علاقه دارند براى شروع چه توصيه اى دارى؟
    - بهترين راه براى شروع مطالعه است. يكسرى اطلاعات ابتدايى در رصدخانه زعفرانيه كمك مى كند ولى بچه هاى علاقه مند بايد خودشان كار كنند چون كسى به نجوم اهميت نمى دهد.
    * در ذهن ات چه تعريفى براى نجوم دارى؟
    - ديدن زيبايى هاى آسمان و لذت بردن از آن.
    * آيا در آسمان ستاره اى دارى؟
    - همه ستارگان را دوست دارم و نسبت به آنها احساس خاصى دارم. تا پارسال ستاره صورت فلكى جبار را خيلى دوست داشتم ولى الآن همه ستارگان برايم يكى هستند وهمه شان را دوست دارم.
    * ستاره خاصى را از آن خودت نمى دانى؟
    - نه هيچوقت نخواسته ام ستاره اى تنها به من تعلق داشته باشد و احساس مالكيت نسبت به ستارگان ندارم.
    * هنگام نگاه كردن به آسمان بيشتر دنبال چه چيزى مى گردى؟
    - تا قبل از المپياد و كار منسجم دنبال ستاره ها بودم ولى در هنگام آمادگى براى المپياد من و بيشتر بچه ها به خاطر اينكه دانستن صورت هاى فلكى مهم بود بيشتر دنبال صورتهاى فلكى بوديم و الآن هم بيشتر اشكال آنها در ذهن ما است.