• وبلاگ : گل دختر
  • يادداشت : کي داده کي گرفته
  • نظرات : 3 خصوصي ، 32 عمومي
  • پارسي يار : 1 علاقه ، 1 نظر
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3      >
     
    + خواننده وبلاگ شما 

    سلام

    1 مهريه هديه اي است كه از طرف مرد به زن اهدا مي گردد. اگر واقعا مهريه ميزان شخصيت خانم ها را بخواهد مشخص كند و مثلا هزار سكه از سوي خانم تعيين گردد يعني شخصيت يك زن هزار سكه مي ارزد!!!

    2 مهريه هديه است نه تضمين. اگر واقعا به مردي كه به خواستگاري امده اعتماد نداريد بله نگوييد و يا به سراغ تحقيقات بيشتر برويد تا يك بله مطئن بگوئيد نه با ترس و لرز.

    3 واقعيت آن است كه سختگيري هاي بي مورد در مورد معيارها و البته در مورد مهريه نيز در بين خود مذهبي ها امثال خود ما نيز رواج يافته است. منكر نمي شوم كه هنوز عده اي هستند كه به كم مي سازند و ازدواج مي كنند چون امر خداست اما خدا وكيلي چند درصد از دخترخانم هاي ما و البته آقا پسرهاي مذهبي ما طبق عرف اسلام انتخاب و ازدواج ميكنند. ما مذهبي ها نيز نياز به تغيير نگرش داريم!!!

    پاسخ

    سلام. وقتي يک فرهنگ بدي جا بيافته، ديگه مذهبي و غير مذهبي نميشناسه، متاسفانه همه جا رسوخ ميکنه چون فرهنگ شده!
    + آرام 
    طبق آماري که چند وقت پيش ميديدم ظاهراً مهريه سنگين در عمل اين روزها فقط براي مذاکرات طلاق اجرا ميشود و در اکثر موارد هم در ازائ قبول بعضي‌ از خواسته‌هاي زن توسط شوهر، مهريه بخشيده ميشود. در واقع زنها احساس ميکنند که قانون موقع طلاق از حقوق آنها حمايت نميکند پس خودشان از مهريه براي بدست آوردن حقوقي که ميخواهند استفاده ميکنند. مشکل اينجاست در واقعيت يک جامعه کلان چه بخواهيم چه نخواهيم زنها و شوهر‌هاي وجود دارند که زندگي‌ با آنها غير قابل تحمل باشد و اصلاح پذير نباشند. و اگر فردي به اشتباه در چنين ازدواجي افتاد قانون در اين موارد از حقوق مردها خوب حمايت مي‌کند اما دست و پاي زنها خيلي‌ بسته است تا از آن خارج شوند. به نظر من هم در يک جامعه ايده‌ال مهريه بايد همان نقش هديه را داشته باشد نه به جاي قانون مناسب نقش تضمين حقوق افراد.اد. اين متن را از وب سايت تغيير براي برابري براتون مي‌آورم گرچه اين با معني‌ تاييد همه متن نيست:" -طلاق: ( مواد ????، ????، ????، ????، ????، ????، ????،و ???? قانون مدني)

    طبق قانون، طلاق حق انحصاري مرد است و مرد مي‌تواند هر وقت كه بخواهد زنش را طلاق بدهد. اما اگر تقاضاي طلاق از سوي زن مطرح شود او بايد مواردي هم‌چون: بدرفتاري همسر، ‌ندادن نفقه، اعتياد و يا زنداني بودن شوهر و ... را اثبات كند. بسياري مي‌دانند كه اثبات اين موارد در دادگاه چقدر مشكل است. در اغلب اوقات زن پس از چند سال دوندگي موفق به اثبات آن مي شود. البته در اين موارد نيز زنان براي رهايي از ظلم و كتك‌هاي شوهر، ‌اغلب مجبور مي‌شوند مهريه خود را ببخشند. تحقيقي كه در شهر قم انجام شده نشان مي دهد كه 91 درصد از زنان طلاق گرفته در قم مهريه خود را به صورت كامل دريافت نكرده اند (2). در طلاق‌هايي هم كه با توافق زن و شوهر انجام مي شود، موارد بسياري را مي‌بينيم كه اين زن است كه تمام حقوق مالي خود را بخشيده تا توانسته به اصطلاح توافق شوهرش را بگيرد. در بسياري از موارد حتي هزينه‌هاي محضر و جاري شدن صيغه طلاق را نيز زن پرداخت كرده است. اين در حالي است كه حتي در قوانين شرع هم به روشني ذكر شده است كه طلاق خلعي، ‌طلاقي است كه اگر زن مهريه خود را ببخشد به راحتي مي تواند طلاق بگيرد، اما در قوانين موجود به دليل اين كه "رضايت شوهر" هم علاوه بر بخشيدن مهريه اضافه شده، ‌طلاق را براي زنان بسيار مشكل كرده و در واقع مشاهده مي‌كنيم كه قانون طلاق، زنان را حتي از حقي كه در قوانين شرع به آنان داده شده، ‌محروم كرده است و اگر زن مهريه خود را ببخشد باز هم براي طلاق نياز به "رضايت شوهر" دارد.

    مراجعه به دادگاه‌هاي خانواده نشان مي‌دهد كه حتي وقتي مردان مي‌خواهند زن خود را طلاق بدهند براي اين كه مهريه و حقوق زنان را پرداخت نكنند، ‌چنان زن را تحت فشار قرار مي‌دهند تا زن، به بن بست برسد و خود خواستار طلاق شود و از حقوق ناچيزش هم بگذرد.

    "
    پاسخ

    تمام اين رفتارها از سمت مرد خلاف قوانين اسلامي ست و به شدت مورد ذم قرار گرفته.همه اين مشکلات زماني اب مي خورد که به شکل قانون! روي آن پوشش مي گذارند. خود زنان در اين قضيه بيشترين اسيب را مي بينند.
    + يك انسان 
    ببينم اصلا آقايان چه بدهکاري به خانم ها دارند که بايد مهريه بپردازند؟ حتي اگر مهريه يک سکه باشد.
    اگر مهريه تضميني براي آينده ي زن باشد, پس چه تضميني براي آينده ي مرد وجود دارد؟
    اگر مهريه نشانه ي مهر مرد به زنش باشد, پس نشانه ي مهر زن به شوهرش چه بايد باشد؟
    اگر مهريه قيمت و تاوان سود و نفعي باشد که مرد از ازدواج نصيبش مي شود مگر زن از ازدواج منتفع نمي شود و اگر زن نفعي نمي برد پس اصلا چرا ازدواج مي کند؟
    اگر هم گفته شود که به جاي مهريه, خانم ها هم جهيزيه مي دهند بايد گفت که اسلام جهيزيه را هم به عهده ي آقايان گذاشته و اين عرف جامعه است که آوردن جهيزيه را وظيفه ي خانم ها مي داند و البته هيچ خانمي را هم طبق قانون نمي توان به دليل جهيزيه ندادن يا جهيزيه ي کم به زندان انداخت حال آنکه پرداخت مهريه توسط آقايان ضمانت اجرايي دارد.(بگذريم از اينکه طبق عرف جامعه خرج و مخارج عروسي هم به عهده ي آقايان است.)
    در اين بين خانمها را نمي توان سرزنش کرد چرا که به هر حال هرکسي به منفعت خودش فکر مي کنه. آن مردان ناداني که حتي يک سکه مهريه را هم ميپذيرند و مهر تاييدي بر اصل غير عادلانه ي مهريه حتي مهريه ي اندک مي زنند را بايد به زندان انداخت و عند الادا در آنجا نگه داشت تا با آب خنک گلويي تازه کنند و عبرتي براي ساير آقايان بشوند.
    موفق باشيد


    پاسخ

    برداشت شماهم از مهريه مثل الان خانمهاي ماست، مهريه طبق ايات قران هديه ست! همينو بس. در ضمن، از همان جايي که الرجال قوامون علي النساء ست، از همان جا هم زنان هيچ وظيفه ايي ندارند.
    + ... 

    بايد فرهنگ دادن مهريه را هم جا انداخت. متاسفانه امروزه در ايران اگر خانمي مهريه اش را طلب كند اطرافيان هزار جور غيبت پشت سرش مي كنند و هزار جور تهمت و ناروا بهش مي زنند كه ديدي فلاني چقدر روش زياده! هيچي نشده مهريه اش را ميخواد! همون بهتر كه همچين زني رو طلاق داد چه معني داره اين زن زن زندگي نيست !

    از اين قبيل حرفا زياد مي زنند.

    پاسخ

    درسته... اينم بر مي گرده به اينکه هنوز براشون جا نيافته اين حق زن ست، حتي اگر مرد زودتر از زن از اين دنيا بره، زن ميتونه مهريه اش رو از اموال شوهر به غير از سهم ارثي که مي بره، برداشت کنه.
    + ... 

    همه ي تقصير ها گردن دختر خانم نيست. بيشتر اوقات دختر در انتخاب مهريه نقشي نداره و پدر و مادر دختر به هيچ وجه به مهريه كم راضي نمي شوند.

    گاهي اوقات هم خود خانواده ي داماد اصرار دارند مهريه بالا باشه تا كلاسشون پيش بقيه فاميل پايين نياد.

    پاسخ

    قبول دارم. همه اش بر مي گرده به بي فرهنگي و چشم و هم چشمي!
    + يك مرد 
    سلام
    کلي حال کردم که اين جملات را از يک خانم خواندم...چون بعضا بعضي مسائل جنسيتي هست که باعث مي شود که حقايق را نبينيم
    ولي آفرين به شما
    اساس زندگي محبت است نه تعداد سکه ها...يکي نيست بگه که اگر که اعتماد به مرد نداري براي چي بله ميگي که بعد بخواي باسکه ها آن را جبران کني؟!
    واقعا ممنون از شما بخاطر روشنگري...
    پاسخ

    "يکي نيست بگه که اگر که اعتماد به مرد نداري براي چي بله ميگي" . دقيقا هميني که شما گفتيد...
    سلام . در پيوندهاي وبلاگم اضافه شديد . يا علي
    پاسخ

    سلام...
    + شير خدايم آرزوست 
    والله خيلي وقته ما پياده ميريم ...
    اگه ميخواستيم سواره بريم که ما هم يکي از 100 آقا و آقازاده اي بوديم که 48 هزار ميليارد تومان وام بانکي رو در اين چند ساله بلعيدن و پس نميدن

    پاسخ

    گفتم با هم بريم نگفتم پياده که :)
    + شير خدايم ارزوست 
    آخه عزيز دل خواهر چرا اينقدر جز و ولز ميکني واسه چندر قاز(غاز) پول بي ارزش؟؟؟!!!!
    فوقش اگه مهريه رو مطالبه کنه آقا تشريف مي بره به بانک محل و تقاضاي وام 1000 ميليارد توماني ميکنه ببخشيد 0 هاش رو نذاشتم آخه نمي دونم چند تا 0 ميشن
    مگه اين اقا پسر تازه داماد چي از حسين هدايتي کم داره ؟
    چي از سردار سرافراز سپاه جناب آقاي محصولي وزير رفاه ملت کم داره؟
    چي از جناب رحيمي معاون با تقواي اقاي احمدي نژاد کم داره ؟
    چي از آيت الله حائري شيرازي و زمين هاي استان فارسش کم داره ؟
    چي از ناصر واعظ طبسي فرزند آيت الله واعظ طبسي کم داره ؟
    چي از مالکان سابق لاستيک دنا و آيت الله يزدي کم داره ؟

    اين وام ها مثل بقيه وام هايي که ميگيرن و پس نميدن فداي سر داماد شاخ شمشاد و عروس خانم

    شما هم زياد غصه نخور سکته ميکني خدايي ناکرده

    براي سلامتي عدالت قوه قضائيه ام القراي جهان اسلام جميعا صلوات
    http://tabnak.ir/fa/pages/?cid=92533
    پاسخ

    تند نرو، پياد شو باهم بريم...
    باسلام و تشکر از مطالب متنوع و به روز شما بايد عرض کنم، تا مشکلات فرهنگي و اجتماعي جامعه حل نشده اين بحث مهريه هاي بالا ادامه دار خواهد بود. اعتياد و هزاران مقوله خلاف هنجار که در جامعه دست به گريبان جوانان است. در موارد بسياري خانواده هارا ناگزير از تعيين مهريه هاي سنگين مي کند. سال ها پيش من براي آزمايش قبل از ازدواج مراجعه کرده بودم، يکي از به اصطلاح شادومادهاي حاضر در آزمايشگاه يه نگاهي به جمع حاضر انداخت و با خنده گفت: ماشاالله همه ورزش کارن. اين تنها يک مورد از هزاران موردي است که جامعه دختران را در تنگناي طرح مهريه سنگين در خواستگاري مي کند. هر چند به قول معروف «مهريه سنگين، خوشبختي نمياره» ولي متاسفانه حربه اي شده براي اين که دختر بخواهد يک تضميني براي زندگي خود مقرر کند، بي خبر از اين که: «حالا کي داده، کي گرفته».
    پاسخ

    سلام. ممنون. بله همين ولي در حال حاضر با مهريه به اين صورت برخورد ميشود: اگر مرد داشته باشد از او گرفته مشود(که اگر مرد نخواهد بپردازد باز هم کار سختيست ) اگر نداشته باشد ميگويند المفلس في امان الله بخاطر همين اصلا حساب خاصي ندارد وضع مهريه هم اصلا حساب و کتاب خاصي ندارد .

    پيامم رو نمي خواستم خصوصي بذارم

    نمي دونم چرا خصوصي شد؟؟؟

    پاسخ

    پيش فرض خصوصي ست تا تاييد کنيم :)

    :" کي داده کي گرفته"!

    مي دونيد اصلا اين جمله عقد را باطل مي كند؟؟؟؟

    سلام

    وبتان بسيار زيبا و جذاب است. خوشحالم باهاتون آشنا شدم.

    باهاتون كاملا موافقم. مهريه نيست كه آينده را تعيين مي كند...

    براي همين مهرم را 14 سكه گذاشتم...

    پاسخ

    سلام. احسنت به شما، نه بخاطر مهريه کم تون، بخاطر ديدتون به زندگي...

    رحمت به شيري كه خوردي!

    اون قسمت تضمين و خيلي خوب گفتين ... زندگيه كه تضمينش سكه هاي مهريه باشه ... بهتر كه زندگيي نباشه !

    مردي كه بخواد زنشو بچزونه با 10 هزار تا هم ميتونه همين طور زني كه بخواد مردشو عذاب بده با 1 سكه هم ميتونه !

    چرا تعريف دختر ها و خانواده ها اين شكليه ... برام خيلي جالبه و عجيب

    پاسخ

    بد فرهنگي جا افتاده...
    باسلام وتبريك سال نو.
    مهريه عندالمطالبه است.اين كلمه اي است كه قبل از عقد مي خونن و دامادهم مي پذيره.اما آيا هيچ كجاديده شده بلافاصله يعد از جاري شدن صيغه عقد داماد دست به جيب بشن ومهريه رو بدن؟حتي اگر 14سكه باشه.پس بايد فرهنگ سازي كرد.بايد بين مردم جا بندازيم كه مهريه يعني چي؟اگر جوون ترها هم قبول كنن اين بزرگترها هستن كه راضي به مهريه كم وقابل پرداخت نمي شن.به نظر شما چه بايد كرد؟از كجا بايد شروع كرد؟
    پاسخ

    مشکل هم از همين جا شروع ميشه که لفظ عند المطالبه رو توي صيغه عقد جاري ميکنند! اگر متوجه باشن که وقتي صيغه عقد جاري شد همون اول بايد مهريه پرداخته بشه ديگه هيچ مردي زير بار اين مهريه سنگين نميره و زن ها هم به طرف مقابل نگاه مي کنند که وسعش چقدره و همون قدر انتظار دارند نه بيشتر...
    + عطارد 
    سلام
    آره وافعا . هيچ کجا اين مسخره بازيه مهريه وجود نداره ......
    اگه مقدارش طوري باشه که سر سفره عقد بشه گرفتش خيلي خوبه ... دلچسبم هست .... ولي فعلا جو گير شدن مي خوان يه شبه بارشونو ببندن و با يه حاجي بازاري با چند سال سابقه کار رقابت کنن ...امان از دست اين جنگولک بازيا ...... زن و شوهر اگه خواستن جدا شن مي تونن مال و اموالشون با هم تقسيم کنن که نه سيخ بسوزه نه کباب ..... ديگه اين مسخره بازي اندازه مهريه به سن تير و طائفه دختر هم جمع ميشه اين بنگاه معاملاتي ام جمع ميشه ..............
    پاسخ

    پيامبر هم همين توصيه رو به مردهايي که ميخوان زن هاشون رو طلاق بدن داره، اينکه اگر خواستيد زن هاتون رو طلاق بديد طوري حق و حقوقشون رو پرداخت کنيد که راضي از شما جدا بشه. ايات اوليه سوره نساء هم همين رو نشون ميده.
     <      1   2   3      >