سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانواده دار!؟

ارسال‌کننده : گل دختر در : 86/2/27 12:59 عصر

من یک پزشک هستم که در بوستون من رو به عنوان یک پزشک زن قبول نداشتند ...
این جملات تیتراژ آغازین سریال ... می باشد که حتما بیشتر شما تونستید عبارت داخل نقطه چین رو حدس بزنید .
« پزشک دهکده » سریالی بود که مدت زیادی مهمان صدا و سیما و دل های! اغلب ما بود . و به تازگی نیز شاهد پخش مجددش هستیم . با در برداشتن مضامینی چون مخالفت با تبعیض نژادی، مفاهیم انسان دوستانه و صلح، جایگاه معنوی خاصی پیدا کرده بود . ( حتی در جامعه ما که مشکل حادی با تبعیض نژادی نداریم ) و البته سرمنشأ تمام این تحرکات مثبت و چیزهای خوب خانم دکتر مایک می باشند . خانمی وارسته و جسور که حاضر است به تنهایی با مظاهرظلم آن دهکده مبارزه کند و بارها در جملاتش تکرار کرده که : دارای خانواده ای خوب است .
خانواده دکتر مایک به قرار زیر است : مرد سرخپوستی به نام سالی که مدتهاست با هم زندگی می کنند؛ اما هنوز درباره مقوله ازدواج مردد هستند . و دو پسر و یک دختر که به اصطلاح وی را مادر خطاب می کنند اما مادر واقعی آنها نیست . خانم دکتر به خانواده خود می بالد؛ اما آیا ما واقعا می توانیم چنین گروهی را یک خانواده بنامیم؟ در درس اول تعلیمات مدنی سال چهارم دبستان خوانده ایم که :
تعریف خانواده
به همین سادگی ! و چقدر ساده این تعریف را زیر سوال برده اند . تا آنجا که حتی در سریال های ایرانی نیز انواع دیگری از خانواده را می بینیم مثل زندگی یک دایی و  خواهر زاده !

جامعه شناسی خانواده
هر چند تمامی جامعه شناسان بر اهمیت خانواده در حیات اجتماعی تاکید دارند اما این مفهوم هنوز هم یکی از پر ابهام ترین مفاهیم این علم است . در کتاب مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده با اینکه چهارده نوع خانواده معرفی کرده است ( خانواده مرکب، زن و شوهری، مادر مرکز، فرزند مرکز، ناقص و ...) اما تعریفی که از خانواده ارائه می دهد کمتر شباهتی با خانواده دکتر مایک دارد .
خانواده گروهی است اجتماعی و متشکل از افرادی که دارای روابط سببی ( زن-شوهر)، احیانا نسبی ( در صورت وجود فرزندان ) و گاه فرزند پذیری با یکدیگرند . ویژگی اساسی خانواده تداوم زمان و مشروعیت اجتماعی آن است . در همه زمان ها و همه جا خانواده واحد مشروع تولید مثل به حساب می آید .
زندگی مشترک خارج از چارچوب ازدواج
در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای غربی زندگی مشترک بدون ازدواج، امری متداول گردیده است . در سوئد این نوع زندگی به صورت یک هنجار اجتماعی در آمده و تقریبا یک سوم زنان و مردان، بدون ازدواج با یکدیگر زندگی می نمایند .
برخی چنین تصور می کنند که همزیستی بدون ازدواج می تواند دورانی آزمایشی باشد که طرفین خود را برای ازدواج و زندگی طولانی مدت آماده کنند . اما در واقع چنین نیست . کسانی که قبل از ازدواج با هم زندگی مشترک داشته اند، پس از ازدواج بیشتر در معرض طلاق هستند . (Popenoe, Life Without Father,621)
خانواده در اسلام
اسلام ازدواج را عامل موثر در تحکیم سازمان اجتماعی امت دانسته و محور تعادل اجتماعی را در کانون متعادل کوچک خانواده جستجو می کند . و بدون ازدواج زندگی خانوادگی معنایی ندارد . آیات و احادیث بسیاری که تأکید بر ازدواج دارند موید این مطلب هستند . هیچ سازمانی در اسلام به اندازه کانون زناشوئی در نزد خداوند متعال محبوب نیست . هدف از ازدواج تشکیل حوزه رحامت و پرورش مسجود فرستگان و جلوه خلیفه اللهی و جامع جلال و جمال و همه اسمای خداوندی ، گرایش عقلی و مهر قلبی و انس اسمائی است تا بتواند ملائکه تربیت نماید و فرشتگان فراوانی را به خدمت گیرد و راز بسیاری از اسرار آفرینش را بگشاید . و رسیدن به این اهداف جز در سایه زندگی مشترک و ازدواج میسر نخواهد شد . اینقدر مفهوم خانواده بدیهی است که حتی در بسیاری کتب از تعریف آن خودداری کرده اند و اتفاقا امروزه همین تعریف ساده مورد هجمه قرار گرفته است .
راه کارها
ناگفته ها بسیار است؛ اما بهتر است تا همین جا به دانسته هامان عمل کنیم و راه کارهای عینی برای تقویت بنیان خانواده ارائه دهیم . بیندیشیم چطور به قلب جوانانمان بقبولانیم که دکتر مایک فاقد یک خانواده است . راهکار شما چیست؟؟؟

منابع
تعلیمات اجتماعی چهارم دبستان
بر کرانه خانواده ، مریم میرحسینی اشکوری
زن در آینه جلال و جمال، آیت الله جوادی آملی
شکوفه های سخن، یکهزار و ششصد حدیث از اهل بیت عصمت و طهارت، سید علی لواسانی
فمینیسم در آمریکا تا سال 2003، دبیرخانه همایش سراسری زنان، مسائل فرهنگی-اجتماعی و جهانی سازی




کلمات کلیدی :

الکسا