سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نوروز و مسابقه ی "کی از همه خوشگل تره؟"

ارسال‌کننده : گل دختر در : 88/12/28 11:26 عصر

این چند هفته ای که ننوشتم پر بودم از موضوع و فکر و ایده برای نوشتن و خالی بودم از وقت! امروز گفتم بالاخره می نویسم و فلان موضوع مرتبط با زنان را توضیح می دهم؛ تا قصد نوشتن کردم یادم آمد چیزی به آغاز سال نو نمانده و موضوعات فکری من این روزها خریدار ندارد!

این روزها فروشگاه های لباس و میوه و خشکبار و نمایشگاه های سفره هفت سین خریدار دارند! این روزها آرایشگاه های زنانه مشتری دارند. مشتری هایی که از دو ماه قبل برای آرایشگاه وقت گرفته اند و هر کدام هم احساس زیبایی منحصر به فردی دارند؛ اما خوب که نگاه کنی با این همه سختی که می کشند و جیبی که خالی می کنند همه شان شبیه هم هستند!

و من در این میان در اوج عزت و اقتدار به دیواری تکیه داده ام و ماراتن زنان را برای مسابقه "کی از همه خوشگل تره؟" نظاره گرم! مسابقه ای که در مراحل نهایی اش می رسد به "کی از همه عجیب تره؟" و "کی از همه پولدار تره؟"

 بد دردی است که هرچه در آینه نگاه کنی مد سال را ببینی نه خودت را! یک سال شبیه فلان خواننده غربی شوی و روزی شبیه فلان هنرپیشه شرقی. بعد که همه این آرایش ها و رنگ و روغن ها را کندی از دیدن خودت در آینه خجالت بکشی!

خدا را شاکرم که هنوز "خودم" را در آینه می بینم. شاکرم که زیبایی را در "خود" بودن می بینم نه شبیه هزاران از دیگری شدن.
و تعجب هم نمی کنم از آن چند از هزارانی که سادگی و یکرنگی ما آنها را به تحسین واداشته است. همیشه "خود" بودن است که منحصر به فرد و زیباست.

هشتاد و هشت سال پرفراز و فرودی بود؛ اما تنها یک خاطره شیرین اش در دفتر زندگی ام ثبت شد.




کلمات کلیدی : آرایش، گل دختر، ازدواج، نوروز، آرایشگاه، زیبایی، آینه، مد

حجاب کلیشه ای

ارسال‌کننده : در : 88/12/27 8:39 صبح

چند وقت پیش یکی از خانم ها برایم کامنت گذاشته بود و خواسته بود که در مورد سروصورت دختران مجرد مطلبی بنویسم، اینکه آیا اشکالی دارد که دختری سر و صورت خود را تمیز کند؟! چون به گفته ی خودش، ایشان داخل دانشگاهشان بخاطر ظاهرشان مسخره میشوند!
برای جواب به این سوال باید دو  مقوله را در نظر گرفت.

اول نظر اسلام وشرع، که اسلام این کار رو حرام ندانسته، یعنی اسلام اشکالی نمی بیند که دختری این کار را انجام دهد ولی اگر آرایش بکند که در این صورت، دختر و زن مطرح نیست در هر صورت اگر با وضعیت آرایش کرده نامحرم او را ببیند گناه است چون زینت محسوب می شود.

دوم از نظر عرف، (البته عرف عقلایی منظورم است) در عرف ما شایع نیست که دختری که هنوز مجرد است بخواهد دست به صورتش ببرد، البته در بیشتر مناطق طور دیگریست، و در کل اگر دست بردن به صورت انقدری نباشد که هر کسی ببیند بگوید ازدواج کرده با عرف هم سازگار است، و اشکالی هم به ان صورت ندارد. و من این کار را یک نوع نظافت می دانم، آن هم فقط در حد ترو تمیز کردن نه به حدی که مانند زنان جلوه کنند (مثل تاتو کردن ابرو ) مخصوصا دخترانی که در سن بالاتری ازدواج میکنند، این کار شاید برای روحیه شان هم خوب باشد. من نظر مقام معظم رهبری هم لیکش را گرفتم که اینجاست ، ایشان اشکالی نمیدانند فقط می گویند اگر عرف زینت محسوب کنند باید پوشانده شود که زن و دختر تفاوتی ندارد. که این نظر اکثر مراجع تقلید می باشد.
ناگفته نماند ، این کار در سن کم اصلا درست نیست.

البته در خیلی از کارها نباید عرف را در نظر گرفت چون در خیلی موارد خلاف نظر اسلام را می گوید، یعنی به عبارتی اصلا مطالبق عرف اسلامی نیست. مثل اینکه با نامحرم دست بدهند تا عقب مانده خطاب نشوند! 





کلمات کلیدی : برداشتن ابرو، تاتو کردن، نظافت، زینت، عرف شرعی، آرایش صورت

محمد

ارسال‌کننده : در : 88/12/14 7:30 عصر

در روابط بین آدمها (مخصوصا زن و شوهر) هرجا اشکالی میبینیم؛ هرجا قهر و کدورت، طلاق یا جدایی هست،سرنخ ها همه به یک گره ختم می شود؛ به «بدخلقی».

اما تو ای محمد«انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» فرمودی.

پس خوشا به حال مادرت محمد
............خوشا به حال دایه ات محمد
.....................خوشا به حال همسرت محمد
.................................خوشا به حال دخترت محمد
..........................................صل الله علی محمد و آل محمد
محمد

وقتی خدیجه تصمیم گرفت با محمد ازدواج کند زنان قریش او را طرد کردند چون محمد برخلاف خدیجه و سران قریش ثروتی نداشت اما امروز من(بانویی از نسل محمد) به خوبی و با تمام سلول سلول وجودم میتوانم بفهمم چه چیز باعث شد خدیجه مجذوب و شیفته ی جدم رسول خدا شود. زنان قریش با ثروتشان طلا و نقره خریدند و فخر فروشی کردند اما خدیجه تا آخرین سکه اش را فدای عشق به محمد کرد. فدای عشق کرد. فدای محمد کرد...
 خوشا به حالت خدیجه!

 آفرین به انتخاب تاریخ سازت مادرم! خدیجه! آفرین به انتخابت محمد! درود بر محمد و آل محمد.
نیت کن و چشمانت را آهسته ببند. قلبت را یک لحظه خالی از غیر کن و با تمام وجود در قلبت صدایش بزن: «مصطفی»
آه چه صفایی دارد ذکر زیبای تو! الحق و الانصاف که «برگزیده ای» محمد! صل علی محمد و آل محمد




کلمات کلیدی : محمد

بروز هستم، اما به سبک خودم

ارسال‌کننده : در : 88/12/9 4:10 عصر

دم دم های عید که می شود، همه یاد لباس نو، کفش نو، کیف نو، دکوراسیون جدید برای خانه، عیدی هایی که باید برای اقوام اماده کنند ...می افتند...
اطرافیان من هم همینطور، انگار این فرهنگ همه گیر است!از جوراب پا و چند دست لباس گرفته، تا تغییر دکوراسیون و مبلمان و فرش زیر پا...

نگاهی هم که خیابان ها می اندازم، از پاساژها و بوتیک های لباس فروشی اش گرفته، تا مغازه های لوازم خانگی و مبلمان فروشی، و طلا فروشی ها ، همه و همه مملو از جمعیت است.
همیشه در ذهنم یک علامت سوال بزرگ داشتم و دارم، و اینکه وقتی نیازی به لوازم و وسیله ی جدید نیست چه نیازی به تهیه ی آن؟

امروز من هم تصمیم گرفتم بروم و برای خودم خانه تکانی داشته باشم، به خودم گفتم خلاف میلم عمل کنم ببینم چه میشود، لباس های سال گذشته خودم را بیرون می ریزم تا به قولشان به مد روز باشم.

در کمدم را باز کردم، لباس هایم را یکی یکی کنار گذاشتم...
روسری کرم رنگی که مادرم سال گذشته از کربلا برایم اورده بود، فقط سه بار پوشیدم
چادرم را دو سال گذشته خریدم، هنوز یکسال دیگر جای پوشیدن دارد
کفشم را شش ماه پیش خریدم
بلوزم نه تنگم شده و نه گشادم! نه رنگش رفته و نه از قیافه افتاده
جورابم را هم چندماه یک بار دو جفت میخرم، نیازی به دور ریختن ندارد!
مانتو شلوارم را یکسال پیش خریدم، خدا رو شکر با مد روز نبود که بخواهد الان از مد بیافتد.
خلاصه بهانه ایی برای خرید مجدد نداشتم
......

نگاهی به دور خانه انداختم تا به مادرم از دکور خانه ایراد بگیرم.
کمد قدیمی که هنوز پا برجا بود
ظروف تمیز و زیبا ولی قدمتش مال چند سال پیش است
ماشین لباس شویی موتورش کار میکرد
کابینت ها رنگ به رو داشتن
چیدمان خانه ساده و بی الایش
پرده ها فقط به یک شستشو ساده و اتو کشیدن نیاز داشتن
خلاصه باز هم بهانه ایی برای بهانه گیری نداشتم
.....

نگاهی به خودم انداختم و گفتم :
گل پر، بیخیال مد!
آدم نه با این چیزها به قیمتش اضافه می شود و نه به ارزشش!
با مد روز باش، اما به سبک خودت...



کلمات کلیدی : خرید عید، نیاز داشتن، ارزش انسان، مد روز، سال جدید

زیره به کرمان بردن

ارسال‌کننده : در : 88/11/29 8:12 عصر

«هرگاه مقام مردانگی تو به پختگی آراسته گردید، زنی را که به همسری ات رضا دهد با خود به خانه ببر... همسر خویش  را از میان دختران باکره برگزین تا اخلاق پاک را به وسیله عشقی که بر پایه خردمندی و مصلحت استوار گردیده، در سینه او ترسیم کنی. همسر تو باید دختری شناخته شده از همسایگان و اطرافیان باشد  زنهار از انتخاب بد... بهترین نعمتهای خدایی برای انسان، زنی زیبا و صاحب فضل است(1)»

اشتباه نکنید، این سفارش نه از دهان مبارک پیامبر اسلام(ص) خارج شده و نه از ائمه معصومین(ع).
این را ، هه سی یودس ( hisiodos) یکی از محبوبترین شاعران کلاسیک یونان باستان که در حدود نه قرن قبل از میلاد زندگی می کرده ، به برادرش نصیحت می کند. 

و همین پاکدامنی و عفت ، مفهومی ارزشمندی بود که همه انسانها آن را در معشوق  ایده آل خود طلب می کردند، چون اگر مردان در مورد تماس با زنان منعی نداشتند و زنان چون اکسیژن با آن همه ارزش ، بسادگی در اختیار مردان قرار می گرفتند، دیگر عطشی نسبت به آنان وجود نداشت!

به قول آن جهانگرد : "در قبیله ای به نام یاریبا چون زنان کاملا در دسترس مردان هستند، آنان به اندازه مردم دیگر به عمل زن گرفتن توجه ندارند و این کار با چیدن گندم برای آنها برابر است. "

یا مثلا به این تکه خوب توجه کنید :
« مردان از آزادی هایی که در امور جنسی دارند، چنان آگاهند که هرگز زنان و دختران خود را آزاد نمی گذارند. زنان فقط درصورتی می توانند خویشان و دوستان خود را ملاقات کنند و در جشنهای مذهبی و تماشاخانه ها حضور یابند که با حجاب کامل و تحت مراقبت باشند. در مواقع دیگر، باید در خانه بمانند و نگذارند کسی از درون پنجره به آنان نظر اندازد بیشتر عمر خود را در حرمسرایی که در عقب خانه است می گذرانند و هیچ مردی حق ورود به آنجا را ندارند. زنان در خانه مورد احترامند و در هر امری که با سلطه پدرانه شوهران مخالف نباشد، فرمانشان رواست... از این رو، زنان اتنی در نظر مردان، موقرتر و دل انگیزتر از زنان اسپارتی هستند(2).

همچنین نسبت به تاریخ بین النهرین آمده است که :

« زنان در خانه ، محل خاصی را به عنوان اندرونی قرار می دادند و هنگامی که از خانه خارج می شدند، غلامان و خواجگان حرم همراه ایشان حرکت می کردند... »

خود نمایی ، خود آرایی و خود را در معرض دید نامحرمان قرار دادن در آن زمان هم امری شرم آور و خلاف اخلاق و حیا بوده و جز کارهای زشت به حساب می آمده است. و این دست از دستورات که زن را به عفت و پاکدامنی در برابر درخواست مردان دعوت کرده، چیزی نبوده که فقط مختص به اسلام و مسلمان ها باشد!

حتی قوانین و مجازات هایی که برای عمل منافی عفت برای زن و مردهایشان در چندین قرن قبل از میلاد مسیح(ع) در کتابهایشان نوشته (ان شاءالله در پست جدا گانه خواهم گذاشت) اینقدر جالب و باور نکردنی ست که اگر خودم با چشم خودم انها را مطالعه نمی کردم فکر می کردم فقط دین اسلام این همه قوانین وضع کرده! قوانین و سخت گیریهایی که عینا و یا فراتر از قوانین اسلامی ست ...

حالا اینکه بیایید دم از قوانین حقوق زن در برابر حجاب بزنید چیزی نیست جز زیره به کرمان بردن! چراکه خودتان از همان قدیم این قوانین را داشتید ولی صد حیف که یا فراموش کرده ایید و یا خود را به فراموشی زده ایید.

1- تاریخ تمدن. ویل دورانت، ج 4 . ص 180، پرویز مرزبانان
3- تاریخ تمدن ، ویل دورانت، ج 5 ص 91، پرویز مرزبان



کلمات کلیدی : حجاب در قدیم، زنان عفیف، روابط عاطفی، پاکدامنی، بهترین نعمت خداوند، حرمسرا

   1   2   3   4   5   >>   >

الکسا