سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نیمه شعبان در جمکران

ارسال‌کننده : گل دختر در : 85/7/6 11:9 عصر

29 شهریور 1384

الان ساعت حدود یک صبح نیمه شعبان به علاوه یک ! هست و هنوز صدای بوق و ترقه  ملت از توی خیابانها میاد . نیمه شعبان در شهر قم با همه جای دنیا متفاوت هست از این لحاظ که مراسم جشن از عمق مردم برخاسته و بچه های هر کوچه و برزن در حد وسعشان به تزیین کوچه و پخش کردن شربت و شکلات و پفک و آش و ساندویچ و کیک می پردازند . از حدود یک ماه قبل سر چهار راهها برای برگزاری مراسم جشن نیمه شعبان اخاذی ! می کنند . و شهر قم این روزها دیدنی است . خیلی سعی کردم که عکسهای گویایی بگیرم ولی یک جاهایی در بست تسلیم صفای محافل شدم ؛ دوربینم را خاموش کردم و به جای همه شما تماشا کردم .  

گوشه کوچکی از شور مردم را میتوانید در این عکسها ببینید و به فکر سفر به قم برای نیمه شعبان سال آینده باشید .

۱-۲-۳-۴-۵-۶-۷-۸-۹-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۱۴-۱۵-۱۶-۱۷-۱۸-۱۹-۲۰

راستی یادم رفت تعارف کنم / بفرمایید شربت زعفران 

 




کلمات کلیدی :

نیمچه آپدیت

ارسال‌کننده : گل دختر در : 85/7/6 11:6 عصر

27 شهریور 1384

خدمت آن کابر گرامی که با نام « سلام » نظر داده بودند عرض کنم که در ابتدا از نظر شما تشکر می کنم . با اینکه در مورد نویسنده کتاب اصلا اصلاعات نداشتم و حتی در مورد درستی نظر شما باید مطمئن شوم اما باید عرض کنم که سوابق نویسنده اصلا برای بنده مهم نبوده است . گذشته از سوابق نویسنده نکته مهم دیگری که در مطلب گذشته به چشم میخورد تصوف و عملکرد آنها می باشد که با اطلاعات مختصرم در این زمینه میدانم که خیلی از اعتقاداتشان جای اشکال است . مثلا اینکه از رابعه سوال شده که ایا پیامبر را دوست داری و او پاسخ داده دوست دارم ولی عشق به خدا جایی برای مهر پیامبر در دلم باقی نگذاشته است و همه ما میدانیم که قرآن و عترت در کنار هم است که انسان را به مقصد نهایی می رساند و از این شعارها . لذا اشکال اصلی به فرقه صوفیه است اما آن هم از نظر من چندان مهم نیست به چند دلیل :
یکی اینکه جز امامان معصوم  هیچ کس عاری از خطا نیست و مطلب هر نویسنده ای را نباید چشم و گوش بسته و با اعتماد کامل به صدق گفتار وی مطالعه کرد .
غرض بنده از آوردن آن مطلب نشان دادن زنانی بوده است که دارای همت و اراده والایی بوده اند و حیرت بسیاری را برانگیخته بودند و  مگر خیال می رفت که جز این باشد ؟!
در ابتدای شروع این وبلاگ باید شفافتر توضیح میدادم که برای غنی سازی ! وبلاگ از مطالب هر کسی استفاده خواهم کرد و در حد توانم در صدد نقد آنها هم هستم اما مگر چقدر اطلاعات دارم و قضاوت را در برخی موارد به خوانندگان گرامی واگذار می کنم . شاید به تعبیری یک جاهایی کم بیاورم که بسیار محترمانه خودم را کوچه علی چپ می زنم و اینجاست که سلولهای خاکستری باید به یاریمان بشتابند .
با اضافه کردن هر مطلب به این وبلاگ بر آنم تا خودم معلوماتم را در این زمینه که همان مباحث مربوط به زنان می باشد گسترش دهم . در وهله اول این یک وبلاگ آموزشی است برای خودم . اما دوست دارم که در این سیر دوستانی هم همراهم باشند . یا شاید هم یک وبلاگ تحقیقی . چون در درونم به دنبال الگوی شایسته ای از زن مسلمان در عصر حاضر هستم . سوالات بسیاری که با پاسخ به هر سوال سیر سلسله واری طی می شود و انتها ندارند . اشتغال زن . وظیفه مادری و تربیت فرزند . کسب علم . حجاب و عفاف . چطور می شود  همه اینها را با هم جمع کرد ؟
امیدوارم شما خواننده گرامی در این راه همراه من باشید .




کلمات کلیدی :

زنان صوفی

ارسال‌کننده : گل دختر در : 85/7/6 11:1 عصر

16 شهریور 1384

باید تصحیح کنم مطلب قبل را . این تابستان کم بخار و نه بی بخار بود . و بخار کمش هم به خاطر حدود ۲۳۰۰ صفحه کتابی بود که خواندم . مسلم است که وقتی ذخیره ارزی کتابها تمام شود بخارات هم فروکش میکند . القصه در پی راه اندازی موتور بخار راهی کتابفروشی شدم که ناگه ... ناگه کتابی بس عجیب مرا به سوی خود کشید و آن کتابی بود در باب زنان صوفی . همان چیزی که چند ماه پیش برای یک نمایشگاه به سختی دنبالش بودم و نیافتم . دست آخر فقط یک مطلب در مورد رابعه عدویه در یک وبلاگ پیدا کردم و آنجاتازه دوزاری ام افتاد که رابعه عدویه متفاوت است با رابعه قزداری !

کتاب را که گرفتم جاذبه اش امانم را برید و تمام راه تا منزل را کتاب خوان قدم زدم و خدا یارم بود که نه به ستون برقی و نه درخت و نه انسانهای متشخصی که در ملاصدرا مشغول بازدید بودند بر نخوردم .

چکیده ای از مقدمه کتاب را برایتان می نویسم . و خوشحالم که دیگر نانم در روغن است و در فقدان مطلب دندان گیر کتاب در خور توجهی دارم . کتابی که تنها چهار صفحه شامل فهرست اسامی زنان صوفی است. هیچ فکرش را هم می کردید ؟!

نویسنده : دکتر جواد نور بخش

بارها از این فقیر پرسیده اند که در تصوف تفاوت میان زن و مرد چیست و آیا زنانی در تصوف بوده اند که به درجه انسانهای کامل رسیده باشند ؟

ما در اینجا به طور اختصار این مسئله را از دیدگاه های مختلف روشن می سازیم .

۱- خداوند کریم در قرآن مجید در موارد بسیاری زنان و مردان مومن را با هم یاد فرموده است و این بدان معنی است که از نظر ایمان ، زن و مرد با هم برابرند .

۲- رسول اکرم (ص) می فرماید : خدا به صورتهای شما نگاه نمی کند . مراد آن است که در راه حق کار با دل است نه با آب و گل .

۳- مشایخ طریق معتقد بودند که چون زنی در دوستی حق گام نهد او را نباید زن گفت ، بلکه با مرد از نظر انسانیت برابر است . و این ضرب المثل از زمان های بسیار قدیم در بین صوفیان متداول بوده است که می گفتند کسی که جویای خدا شد مرد راه است .

از یکی از مشایخ طریق پرسیدند ابدال چند نفرند ؟ فرمود : چهل تن اند . گفتند : چرا نمی گویی چهل مرد ؟ فرمود : در بین آنها زنانی هم هستند .

عطار در تذکره الاولیا می نویسد : عباسه طوسی گفت : چون فردا در عرفات آواز دهند یا رجال ! اول کسی که پای در صف رجال نهد مریم خواهد بود .

با این مقدمه باید گفت از نظر صوفیه زنانی که در طریق حق گام بردارند همانند مردان راه اند . یا به عبارتی دیگر : در بحر توحید جای من و تو نیست تا چه رسد به تمیز زن و مرد .

و لو کان النساء کمن ذکرنا

لفضلت انساء علی الرجال

فلا التانیث لاسم الشمس عیب

و لا التذکیر فخر للهلال

یعنی : اگر زنان آنان باشند که ما یاد کردیم ، هر آینه زنان بر مردان برتری دارند .

برای نام خورشید مونث بودن عیب نیست ، و برای اسم ماه مذکر بودن افتخاری نباشد .

ادامه دارد ...




کلمات کلیدی :

قورباغه را خوب بجو

ارسال‌کننده : گل دختر در : 85/7/6 10:57 عصر

8 شهریور 1384

این تابستان خیلی بی بخار بود . خیلی چیزهای کمی یاد گرفتم که معلوم نیست در کجای زندگی به کارم می آید . مثلا یاد گرفتم که قورباغه را باید اول خوب جوید بعد قورت داد ! یاد گرفتم که گروه خونی شما معرف شخصیت شماست . ( بنده هم دهنده بد بخت ) یاد گرفتم که وقتی شماره تلفنی را روی یک تکه روزنامه یا پشت جعبه دستمال کاغذی می نویسیم باید اسم طرف را هم فورا کنارش بنویسیم و آموزه های دیگر که حق چاپ برای ناشر محفوظ است .

سرچهای بی انتها را به قصد مطلب دندان گیری برای وبلاگ شروع کردم که ناگه یادم افتاد اصلا برای چه اینجا گل دختر شد . دوباره دردی کم کمک بزرگ قلبم را گرفت که تا کی می خواهیم وبلاگ را یک صفحه شخصی خصوصی بدانیم . روی سخن من با بچه های مذهبی هست . تا کی از حالات عرفانی و سیر و سلوکاتمان به قصد نعوذ بالله ریا ( زبونم لال ) بنویسیم . واقعا این چیزها هم نوشتن دارد ؟ آنکه را اسرار حق آموختند دوختند . اعتکاف می روی ؟نماز شب میخوانی؟ در مجلس عزاداری غش می کنی ؟ دلت برای امام زمانت تنگیده ؟ التماس دعا . دوستان عزیز شرمنده ولی من و او را سننه !

ورود برای عموم آزاد است . وبلاگ یک محیط اجتماعی است . همی گویم و گفته ام بارها که اینترنت هم احکام خودش را دارد که هر گاه مراجع تقلید آنلاین شدند حتما فتوایش را صادر میکنند اما عقل سلیم در این است که به کار گرفته شود .

اینجای قرآن را خوانده اید ؟ ادعوا ربکم تضرعا و خفیه و دون الجهر من القول باالغدو و الاصال و لا تکن من الغافلین . یعنی چه ؟ یعنی فقط تو نیستی که خدا داری . منم دارم او هم دارد ولی هیسسسسسسس . هر کی تو دلش .

بین خانمها بیشتر پیش میاد که وقتی صحبتهاشون داغ میشه دلشون نمیاد که از همه ذکر خاطره نکنن . ریز و درشت را تعریف می کنند و بعد متذکر می شوند غیبت نباشه ها ولی ....

غیبت هست . به حرف گربه سیاه که بارون نمیاد . ما هم داستانهای معراجمان را از اینجا به آنجا می گوییم و در دل گوییم ریا نباشه .

زنانه ها - وبلاگ گروهی چند زن اصلاح طلب - تریبون فمینیستی ایران - زنان ایران - سازمان رهایی زن - زنان فردا - دخترک و ... یعنی اینها دل ندارن ؟ ادعای اصلاحات دارند ولی بیشتر وقتشان به اصلاحات بر و روی هست وشاید بیشتر از اصلاحات اجتماعی درگیرش هستند ولی آرمان دارند و می دانند که آرمان به دنبالشان نمی آید آنان باید به دنبالش بدوند .

کمال - قرب الهی - فرج آقا امام زمان - برقراری حکومت عدل - آرمان - هدف

کو ؟ کدوم وبلاگ هست که واقعا برای هدفش کار کنه اونجور که اونها کار می کنند ؟ اینها هست که منو به فریاد می آره . بعد از مدتی وبلاگ نویسی اینقدر با نت صمیمی می شن یا می شیم که چهار دیواری اختیاری و می زنیم تو خط فردیات .

نه فقط وبلاگ . چه در دنیای مجازی چه حقیقی . چرا جهان اسلام نباید یک زن به قدرت رایس داشته باشه . چرا برای انتخاب مشاور رئیس جمهور در امور بانوان یک زن سیاستمدار دلسوز شناخته شده موجود نیست ؟ چرا زنانی که دم از آزادی زنان و احقاق حقوق می زنند اینقدر پرکار و فعال هستند آن وقت ما در جلسات روضه و ختم انعام با همان لحن همیشگی ثمانیه ازواج میخوانیم ؟

در سایت انتخاب زنان مطلبی خواندم از زنی که به خاطر انتخاب نشدن معین غمی بزرگ بر دلش نشسته بود . آه و وایش به هوا بود و جالب اینکه به فردایی روشن هم چشم دوخته بود . آخر فمینیست بود ولی این حساسیت اجتماعی اش را در دل ستودم و از فقدان چنان زنان فعالی در موضع خودم حسرت خوردم . ( میتوانید به این لینک مراجعه کنید و فقدان سایتهای فعال مذهبی زنان را به عینه ببینید )

خدای ما هم خوب گفته که : هم للکفر یومئذ اقرب منهم للایمان




کلمات کلیدی :

وفات گل بانویی حماسه ساز

ارسال‌کننده : گل دختر در : 85/7/6 10:53 عصر

30 مرداد 1384

خبرنگار عاشورا دو صفت در شرح حال زینب کبری ( س) بیان می کند :

زنی بسیار با حیا و سخنرانی دانشمند و چیره دست .

حضور زنان اگر همراه این دو صفت باشد پیشروترین الگوی حضور است

 




کلمات کلیدی :

<   <<   11   12   13   14   15   >>   >

الکسا